Zastosowanie stawki opodatkowania akcyzą 0 zł do frakcji parafinowej (o nazwie XXX) o kodzie CN 2710 19 62 - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.201.2022.2.MAZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.201.2022.2.MAZ

Temat interpretacji

Zastosowanie stawki opodatkowania akcyzą 0 zł do frakcji parafinowej (o nazwie XXX) o kodzie CN 2710 19 62

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 1 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania stawki opodatkowania akcyzą 0 zł do frakcji parafinowej (o nazwie XXX) o kodzie CN 2710 19 62, wpłynął 2 września 2022 r. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 21 października 2022 r. (wpływ 21 października 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka ABC (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) zamierza wykorzystywać frakcję parafinową (potocznie nazywaną XXX) produkowaną i dostarczaną z …, która będzie używana do produkcji ... . Dotychczas frakcja ta była produkowana jako wyrób o kodzie CN 2712 10 90. Niestety na skutek zmian technologicznych ww. frakcja zmieniła swoje właściwości, głównie temperaturę krzepnięcia i obecnie jest oferowana jako frakcja parafinowa, o numerze CN 2710 19 62 (grupa „oleje opałowe”).

Jak już wspomniano Spółka zamierza zużywać przedmiotową frakcję parafinową do skomponowania ... o nazwach: … oraz … . Proces zużycia obejmuje następujące etapy:

- Dostawa surowca – … .

Mieszanie i uzyskanie półproduktu – … .

- Właściwy produkt będzie powstawał w momencie wywołania dostawy do klienta. …  

Wszystkie zachodzące procesy będą miały charakter nieodwracalny. …

Głównymi odbiorcami ... są krajowi producenci … oraz … . W zależności od stosowanego procesu produkcyjnego, ... są nanoszone … .

Z uwagi na fakt, iż surowiec do produkcji ... zmienił swoje właściwości oraz klasyfikację CN (dotyczy grupy olejów opałowych) powstała wątpliwość – czy jego dostawa i zużycie przebiegające w sposób jak wyżej pozwala na objęcie tych towarów zerową stawką akcyzy?

W uzupełnieniu wniosku z 21 października 2022 r., stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu, Wnioskodawca podał, że:

1.Frakcja parafinowa (XXX) o kodzie CN 2710 19 62 posiada następujące przymioty:

mniej niż 30% ilości objętościowej destyluje przy 350°C;

nie podlega obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych.

2.Frakcja parafinowa (XXX) o kodzie CN 2710 19 62 będzie przeznaczona do celów innych niż paliwo opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Frakcja zostanie wykorzystana do produkcji ... .

3.Frakcja parafinowa (XXX) o kodzie CN 2710 19 62 będzie przemieszczana do Wnioskodawcy na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, ze składu podatkowego sprzedawcy.

4.W przypadku zakupu frakcji parafinowej (XXX) na warunkach zerowej stawki akcyzy, Wnioskodawca (Spółka) dokona zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 21 października 2022 r.)

Czy dostawa frakcji parafinowej o nazwie XXX i kodzie CN 2710 19 62 w celach związanych z produkcją ..., i zachodząca pomiędzy …, mającą status składu podatkowego a Spółką, działającą jako gospodarczy podmiot zużywający, może odbywać się z zastosowaniem zerowej stawki akcyzy?

Państwa stanowisko w sprawie

Wyrób – frakcja parafinowa (XXX) – o kodzie CN 2710 19 62 z punktu widzenia klasyfikacji CN, parametru destylacji w 350°C oraz braku obowiązku znakowania/barwienia, jest określony w art. 89 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy o podatku akcyzowym, obejmującym oleje opałowe. Jednakże przeznaczenie ww. wyrobu opisane w stanie faktycznym powoduje, że na gruncie ustawy o podatku akcyzowym przewidziano dla niego stawkę zero zł.

Dodać w tym względzie należy , że wspomniany wyrób jako zaklasyfikowany do grupy CN 2710 19 62 wprawdzie znajduje się w załączniku nr 2 do ustawy, nie oznacza to jednak opodatkowania go stawką pozytywną (wyższą niż 0 zł). Zgodnie bowiem z art. 89 ust. 1 pkt 10 [lit.] b ustawy, stawka taka obejmuje wyłącznie oleje opałowe o takim kodzie, a nie wszystkie produkty, które taki kod posiadają. W rezultacie takie grupowanie produktu, przy jednoczesnym braku uznania go za olej opałowy albo dodatki do niego, powoduje, że podlega on zerowej akcyzie, co koresponduje też z jego przeznaczeniem (produkt jest przeznaczony na inne cele niż paliwo napędowe, paliwo opałowe czy też składniki tych paliw).

W obiegu prawnym istnieje wiele interpretacji, które wskazują, iż w określonych stanach faktycznych wyroby, które z uwagi na klasyfikację CN mieszczą się w katalogu art. 89 ust. 1 pkt 1-13, mimo takiego grupowania mogą być uznane za wyroby spoza tego katalogu. Istotnym w tym względzie jest bowiem jego wykorzystanie. Na takie podejście wskazuje chociażby interpretacja podatkowa o nr 0111-KDIB3-3.4013.1.2019.2.PJ, gdzie dyrektor KIS podnosi, iż: „W momencie włączenia wyrobów energetycznych jako „komponentów” w skład innego wyrobu ich przeznaczenie i dalszy los zostają nierozłącznie związane z przeznaczeniem wyrobu końcowego”.

Zgodnie z tym założeniem przyjąć należy, że XXX zużyty jako składnik do produkcji ... będzie ostatecznie wykorzystany jako środek zapobiegający ..., a zatem nie będzie paliwem opałowym ani jego dodatkiem. Jednocześnie dodać trzeba, iż wspomniane przeznaczenie mające znaczenie w niniejszej sprawie należy rozumieć jako zamiar wykorzystania wyrobów do określonych celów, a nie jako samą możliwość ich wykorzystania do tych celów.

Takie tezy zostały zawarte w wyroku WSA w we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 1233/16), wydanym w podobnej sprawie, gdzie czytamy , iż: „Nie można zgodzić się z organem interpretacyjnym, który opierając się na słownikowej definicji terminu „przeznaczenie” wywodzi, iż benzyna lakiernicza oraz benzyny specjalne mogą zostać przeznaczone (zakwalifikowane) jak paliwo silnikowe. Przez przeznaczenie rozumie się bowiem praktyczny cel, do którego coś jest przeznaczone, zakwalifikowane, któremu dana rzecz służy. Z definicji tej, w ocenie Sądu, wynika, iż przez przeznaczenia nie należy rozumieć - jak czyni to organ podatkowy - jako hipotetycznej, czy też potencjalnej możliwości wykorzystania danego wyrobu do celu, do którego zasadniczo przeznaczony jest inny wyrób”.

Oczywiście zastosowanie zerowej stawki akcyzy wymagać będzie spełnienia dodatkowych warunków. Przemieszczanie bowiem ww. wyrobu będzie musiało odbywać się na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD i będzie realizowane ze składu podatkowego (taki status ma …) do zużywającego podmiotu gospodarczego, którego walor posiada Wnioskodawca (Spółka) - vide art. 2 ust. 1 pkt 22a - i który w tym charakterze zarejestruje się w CRPA.

Resumując – sposób wykorzystania frakcji parafinowej (XXX) na cele związane z produkcją ... pozwala na jego opodatkowanie na gruncie akcyzy wg stawki zero, skierowanej do grupy wyrobów energetycznych, które nie będą wykorzystywane jako paliwo napędowe czy opałowe, ani dodatki i domieszki do nich. Zastosowanie wspomnianej stawki będzie możliwe przy realizacji dostawy wykonanej wg scenariusza nakreślonego w art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy, tj. po zarejestrowaniu się Wnioskodawcy jako zużywającego podmiotu gospodarczego. Dostawy będą musiały być rejestrowane i raportowane w systemie e-DD.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku względem sformułowanego pytania jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod pozycją 27 załącznika nr 1 do ustawy, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych, pod kodem CN 2710 zostały wymienione:

Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Pod pozycją 20 załącznika nr 2 do ustawy, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy, i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, pod kodami CN od ex 2710 12 do ex 2710 19 68 i od ex 2710 20 11 do ex 2710 20 90CN 2710, zostały wymienione:

Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 22a ustawy:

Zużywający podmiot gospodarczy to podmiot mający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju lub przedsiębiorcę zagranicznego posiadającego oddział z siedzibą na terytorium kraju, utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2021 r. poz. 994, 1641 i 2140), którzy dokonali zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 i zużywają na terytorium kraju w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, do celów uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)produkcja wyrobów akcyzowych;

2)wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3)import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5)wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6)wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1)użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a)było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b)nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2)dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3)sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4)nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

W myśl art. 8 ust. 4 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie:

1)wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów;

2)napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.

Zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Art. 10 ust. 1 ustawy stanowi:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Jak stanowi art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy:

Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

W myśl art. 86 ust. 3 ustawy:

Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Stosownie do art. 89 ust. 1 pkt 10, w zw. z art. 164b pkt 2 ustawy:

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 68 i od 2710 20 31 do 2710 20 39:

a)z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350oC lub których gęstość w temperaturze 15oC jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów,

b)pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 69,00 zł/1000 kilogramów.

W art. 164b pkt 2 ustawy wskazano, że:

W okresie od dnia 1 czerwca 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. stawka akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 10 lit. a, wynosi 97 zł/1000 litrów.

Jak stanowi art. 89 ust. 2 ustawy:

Stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

1)    w posiadaniu zużywającego podmiotu gospodarczego;

2)    przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD ze składu podatkowego do zużywającego podmiotu gospodarczego lub do składu podatkowego od zużywającego podmiotu gospodarczego, który posiadał je w celu zużycia do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

3)    przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego;

4)    nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez zużywający podmiot gospodarczy;

5)    nabywane wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD;

6)    importowane przez zużywający podmiot gospodarczy;

6a)  przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD - w przypadku zwrotu przez zużywający podmiot gospodarczy, który importował te wyroby, do sprzedawcy spoza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli wyprowadzenie wyrobów akcyzowych następuje przez urząd celno-skarbowy znajdujący się na terytorium kraju;

7)    przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;

8)    importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

Zgodnie z art. 89 ust. 2aa ustawy:

W przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 2, 3 i 5-6a, warunkiem zastosowania zerowej stawki akcyzy jest zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3.

W myśl art. 89 ust. 2e ustawy:

Jeżeli do wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w ust. 1 pkt 1-13, nie ma zastosowania zerowa stawka akcyzy, stosuje się stawkę akcyzy w wysokości 1822,00 zł/1000 litrów, a w przypadku gazów - 14,72 zł/GJ.

Wnioskodawca zamierza wykorzystywać frakcję parafinową (o nazwie XXX) o kodzie CN 2710 19 62. Frakcja zostanie wykorzystana do produkcji ... stosowanych w … .Frakcja parafinowa posiada następujące przymioty: mniej niż 30% ilości objętościowej destyluje przy 350°C; nie podlega obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych. Frakcja parafinowa będzie przeznaczona do celów innych niż paliwo opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Frakcja parafinowa będzie przemieszczana do Wnioskodawcy na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, ze składu podatkowego sprzedawcy. W przypadku zakupu frakcji parafinowej na warunkach zerowej stawki akcyzy, Wnioskodawca dokona zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 ustawy o podatku akcyzowym.

Państwa wątpliwość dotyczy zastosowania stawki opodatkowania akcyzą 0 zł frakcji parafinowej  (o nazwie XXX) o kodzie CN 2710 19 62.

Mając na uwadze okoliczności sprawy przedstawione przez Wnioskodawcę oraz zacytowane przepisy, wskazać należy, że frakcja parafinowa o kodzie CN 2710 19 62 jest wyrobem akcyzowym wymienionym w załączniku nr 2 do ustawy. Frakcja parafinowa jest równocześnie wyrobem energetycznym bez względu na przeznaczenie. Z uwagi zatem na swe właściwości, możliwość zastosowania wobec tej frakcji parafinowej preferencji podatkowych, tj. zerowej stawki akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy, jest przez ustawodawcę uzależnione od spełnienia ściśle określonych warunków.

Zastosowanie zerowej stawki akcyzy, w oparciu o przepis art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy, ograniczone zostało do wyrobów energetycznych spełniających łącznie następujące przesłanki:

-  wyroby wymienione muszą być w załączniku nr 2 do ustawy;

-  są to wyroby inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13;

-  są przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych;

-  przemieszczane są na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD ze składu podatkowego do zużywającego podmiotu gospodarczego lub do składu podatkowego od zużywającego podmiotu gospodarczego, który posiadał je w celu zużycia do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy.

Ponadto w przypadkach, o których mowa w art. 89 ust. 2 pkt 2, 3 i 5-6a, warunkiem zastosowania zerowej stawki akcyzy jest zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3.

Zatem obok ściśle określonego przez ustawodawcę przeznaczenia do szeroko pojętych celów niepaliwowych i kategorii, do której jest zakwalifikowany wyrób energetyczny, zasadnicze znaczenie dla zastosowania zerowej stawki akcyzy ma spełnienie jednego z warunków określonych w pkt 1-8 art. 89 ust. 2 ustawy (por. wyroki: NSA z 17 września 2019 r., sygn. akt I GSK 262/17 i I GSK 229/17, z 29 stycznia 2020 r., sygn. akt I GSK 1087/19 oraz WSA w Gliwicach z 21 lutego 2019 r., sygn. akt III SA/Gl 1179/18, III SA/Gl 1180/18, z 29 lutego 2019 r., sygn. akt III SA/Gl 1178/18 ) oraz odpowiednie zakończenie przemieszczania wyrobów w przypadkach, o których mowa w art. 89 ust. 2 pkt 2, 3 i 5-6a ustawy.

Jak wskazano wyżej, wyroby energetyczne (frakcja parafinowa o kodzie CN 2710 19 62), które Wnioskodawca zamierza wykorzystywać do produkcji ..., są wyrobami wymienionym w załączniku nr 2 do ustawy. Przedstawiony opis zdarzenia przyszłego pozwala również stwierdzić, że frakcja parafinowa nie została ujęta w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy. W tych okolicznościach bowiem istotnego znaczenia nabiera przeznaczenie frakcji parafinowej, którą do produkcji ... zamierza wykorzystywać Wnioskodawca. Spółka podała, że frakcja parafinowa będzie przeznaczona do celów innych niż paliwo opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Ponadto Wnioskodawca podał we wniosku, że frakcja parafinowa o kodzie CN 2710 19 62 będzie przemieszczana do Spółki na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, ze składu podatkowego sprzedawcy. Spółka dokona również zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 ustawy. Powyższe oznacza, że Wnioskodawca będzie spełniał przesłanki do uznania Spółki za zużywający podmiot gospodarczy, w myśl art. 2 ust. 1 pkt 22a ustawy. Zatem w okolicznościach analizowanej sprawy Wnioskodawca spełnia wszystkie przesłanki do zastosowania stawki w wysokości 0 zł, o której mowa w art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy, do frakcji parafinowej, która będzie wykorzystywana do produkcji ... .

Reasumując – dokonując oceny stanowiska Wnioskodawcy w kontekście zadanego pytania – należy stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania stawki opodatkowania akcyzą 0 zł frakcji parafinowej (o nazwie XXX) o kodzie CN 2710 19 62 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do faktu, że na poparcie własnej argumentacji Wnioskodawca powołał się na funkcjonującą w obrocie prawnym interpretację indywidualną, Organ pragnie zauważyć, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i odnosi się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjującym tę sprawę wniosku. Podkreślenia w tym miejscu bowiem wymaga, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidualne nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Ponadto Organ zaznacza, że powołane orzeczenie WSA we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 1233/16) zostało uchylone przez orzeczenie NSA z 15 lipca 2020 r., sygn. akt I GSK 688/17.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-    Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r. poz. 329, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-  w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-  w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.).