obliczanie limitu sprzedaży do 30 mln kg wyrobów węglowych w poprzednim roku kalendarzowym oraz obowiązki związane z monitorowaniem i dokumentowaniem ... - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.330.2021.1.JS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.330.2021.1.JS

Temat interpretacji

obliczanie limitu sprzedaży do 30 mln kg wyrobów węglowych w poprzednim roku kalendarzowym oraz obowiązki związane z monitorowaniem i dokumentowaniem sprzedaży na rzecz finalnych nabywców węglowych

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, dotyczącego obliczania limitu sprzedaży do 30 mln kg wyrobów węglowych w poprzednim roku kalendarzowym oraz obowiązków związanych z monitorowaniem i dokumentowaniem sprzedaży na rzecz finalnych nabywców węglowych – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący obliczania limitu sprzedaży do 30 mln kg wyrobów węglowych w poprzednim roku kalendarzowym oraz obowiązków związanych z monitorowaniem i dokumentowaniem sprzedaży na rzecz finalnych nabywców węglowych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. z siedzibą w B. [dalej: Wnioskodawca, Spółka] jest polską spółką (…).

Głównym przedmiotem działalności Spółki jest zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności 46.71.Z – Sprzedaż hurtowa paliw i produktów pochodnych. Spółka jest zarejestrowana jako pośredniczący podmiot węglowy i jest zarejestrowana w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (…).

Spółka w ramach swojej działalności dokonuje sprzedaży hurtowej oraz detalicznej wyrobów węglowych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Sprzedaż hurtowa organizowana jest z siedziby Spółki w miejscowości B. Spółka posiada również dwa składy węgla, gdzie prowadzona jest sprzedaż detaliczna, w miejscowościach C. oraz D.

W 2021 roku sprzedaż wyrobów węglowych przez Spółkę kształtuje się w następujący sposób:

W okresie do 30 listopada 2021 r. Spółka dokonała sprzedaży łącznie (…) mln kg wyrobów węglowych, z czego:

- (…) mln kg wyrobów węglowych stanowiła sprzedaż krajowa na rzecz innych pośredniczących podmiotów węglowych,

- (…) mln kg wyrobów węglowych stanowiła sprzedaż w ramach wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług,

- (…) mln kg wyrobów węglowych stanowiła sprzedaż krajowa opodatkowana akcyzą,

- (…) mln kg wyrobów węglowych stanowiła sprzedaż krajowa zwolniona z akcyzy ze względu na przeznaczenie do celów opałowych, dla których nie muszą być spełnione warunki, o których mowa w art. 31a ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym ze względu na jednorazową ilość sprzedanych wyrobów węglowych nieprzekraczającą 200 kg, zgodnie z § 3 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 26 stycznia 2021 r. w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r., poz. 205),

(…) mln kg wyrobów węglowych stanowiła sprzedaż zwolniona z akcyzy na rzecz finalnych nabywców węglowych ze względu na przeznaczenie do celów opałowych zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

W okresie do 31 grudnia 2021 r. Spółka planuje dokonać sprzedaży łącznie (…) mln kg wyrobów węglowych, z czego:

- (…) mln kg wyrobów węglowych będzie stanowiła sprzedaż krajowa na rzecz innych pośredniczących podmiotów węglowych,

- (…) mln kg wyrobów węglowych będzie stanowiła sprzedaż w ramach wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług,

- (…) mln kg wyrobów węglowych będzie stanowiła sprzedaż krajowa opodatkowana akcyzą,

- (…) mln kg wyrobów węglowych będzie stanowiła sprzedaż krajowa zwolniona z akcyzy ze względu na przeznaczenie do celów opałowych, dla których nie muszą być spełnione warunki, o których mowa w art. 31a ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym ze względu na jednorazową ilość sprzedanych wyrobów węglowych nieprzekraczającą 200 kg, zgodnie z § 3 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 26 stycznia 2021 r. w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r., poz. 205),

- (…) mln kg wyrobów węglowych będzie stanowiła sprzedaż zwolniona z akcyzy na rzecz finalnych nabywców węglowych ze względu na przeznaczenie do celów opałowych zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Mając na uwadze przedstawione powyżej wielkości dokonanej oraz planowanej przez Spółkę sprzedaży wyrobów węglowych w roku 2021, powzięła ona wątpliwość co do tego, czy powinna być traktowana jako tzw. „duży pośredniczący podmiot węglowy”, na którego od 1 lutego 2022 roku przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 722 ze zm.; dalej: ustawa o podatku akcyzowym; akcyza) nakładają obowiązki związane z koniecznością rejestrowania dostaw w systemie monitorowania obrotu wyrobów węglowych (EMCS PL2), przy użyciu elektronicznych dokumentów dostawy, tj. e-DD.

Uzasadnione wątpliwości są wynikiem braku szczegółowego wskazania w przepisach ustawy o podatku akcyzowym sposobu obliczania limitu sprzedaży 30 mln kg wyrobów węglowych w poprzednim roku kalendarzowym. Przekroczenie zaś wskazanego limitu warunkuje sposób stosowania i dokumentowania zwolnienia z akcyzy dla wyrobów węglowych przeznaczonych do celów opałowych, o czym mowa w art. 31a ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Pytania

1. Czy limit sprzedaży do 30 mln kg wyrobów węglowych w poprzednim roku kalendarzowym zastrzeżony w przepisach ustawy o podatku akcyzowym dotyczących

    monitorowania oraz dokumentowania dostaw wyrobów węglowych należy obliczać w ten sposób, że w ramach sprzedaży w poprzednim roku kalendarzowym, uwzględniana

    jest dokonana przez pośredniczący podmiot węglowy sprzedaż na rzecz finalnych nabywców węglowych zwolniona z akcyzy ze względu na przeznaczenie wyrobów

    węglowych do celów opałowych z pominięciem innych rodzajów sprzedaży, w tym na rzecz innych pośredniczących podmiotów węglowych?

2. Czy od 1 lutego 2022 roku Spółka będzie zobowiązana do monitorowania i dokumentowania sprzedaży wyrobów węglowych na rzecz finalnych nabywców węglowych

    zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie do celów opałowych, przy wykorzystaniu Systemu (EMSC2 PL) oraz elektronicznego dokumentu e-DD, zgodnie z art. 31a

    ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy o podatku akcyzowym?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad.1. Zdaniem Wnioskodawcy, limit sprzedaży do 30 mln kg wyrobów węglowych w poprzednim roku kalendarzowym zastrzeżony w przepisach ustawy o podatku akcyzowym należy obliczać w ten sposób, że uwzględniania jest przez podatnika dokonana sprzedaż na rzecz finalnych nabywców węglowych opodatkowana oraz zwolniona z akcyzy ze względu na przeznaczenie wyrobów węglowych do celów opałowych z pominięciem innych rodzajów sprzedaży, w szczególności na rzecz innych pośredniczących podmiotów węglowych. Sprzedaż na rzecz innych pośredniczących podmiotów węglowych pozostaje bowiem poza zakresem opodatkowania akcyzą, a tym samym poza koniecznością monitorowania obrotu przy użyciu Systemu i e-DD.

Ad.2. Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on zobowiązany od 1 lutego 2022 roku do monitorowania i dokumentowania sprzedaży na rzecz finalnych nabywców węglowych wyrobów węglowych, zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie do celów opałowych, przy wykorzystaniu Systemu (EMSC2 PL) oraz elektronicznego dokumentu e-DD, zgodnie z art. 31a ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy o podatku akcyzowym.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Ustawą z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy – Prawo celne (Dz. U. z 2018 r., poz. 1697, ze zm.) wprowadzono do ustawy o podatku akcyzowym regulacje dotyczące stosowania Systemu i elektronicznego dokumentu dostawy (e-DD) do przemieszczeń na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Systemem, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 26 lit. c ustawy o podatku akcyzowym, jest krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi monitorowania sprzedaży wyrobów węglowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w szczególności do przesyłania e-DD. W praktyce System, tj. EMCS PL2 funkcjonuje w ramach platformy usług elektronicznych skarbowo- celnych [PUESC], gdzie możliwe jest przygotowywanie i przesłanie elektronicznych dokumentów, w tym e-DD.

Jak wynika z uzasadnienia do kolejnej nowelizacji z 2020 roku, tj. ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r., poz. 72), w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. nie przewidziano okresu przejściowego umożliwiającego po dniu 1 stycznia 2019 r. stosowanie papierowego dokumentu dostawy dokumentującego wskazane przemieszczenia. Z uwagi na niedostosowanie się przez podmioty zobowiązane do obsługi przemieszczeń w Systemie EMCS PL2 podjęto prace nad wprowadzeniem okresu przejściowego umożliwiającego przedłużenie stosowania papierowego dokumentu dostawy. Ustawą z dnia 14 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy – Prawo celne (Dz. U. z 2018 r., poz. 2511) wprowadzono regulację przejściową umożliwiającą do dnia 31 grudnia 2019 r. stosowanie papierowego dokumentu dostawy. Termin ten po raz kolejny przedłużono na mocy ustawy z dnia 12 grudnia 2019 r. zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy – Prawo celne (Dz. U. z 2019 r. poz. 2496) do dnia 31 stycznia 2021 r.

Ponadto, w ramach prac nad nowelizacją z 2020 roku (Dz. U. z 2021 r., poz. 72) uznano, iż doregulowania wymaga kwestia monitorowania z użyciem Systemu EMCS PL2 i dokumentu e-DD niektórych dostaw zwolnionych od akcyzy wyrobów węglowych oraz przemieszczeń importowanych i eksportowanych wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Założenia nowelizacji przewidywały wprowadzenie między innymi zmian związanych z objęciem monitorowaniem w Systemie EMCS PL2 sprzedaży zwolnionych od akcyzy wyrobów węglowych realizowanej przez pośredniczący podmiot węglowy, który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych.

Powyższa nowelizacja dotyczyła między innymi następujących przepisów ustawy o podatku akcyzowym: art. 2 ust. 1 pkt 18b lit. b, art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. d, art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. c oraz art. 31a ust. 3 i art. 46aa, art. 46ba, art. 46q ust. 2 pkt 6a. Przepisy te dotyczą monitorowania przemieszczeń wyrobów węglowych przy użyciu Systemu EMCS PL2 i dokumentu e-DD przez pośredniczące podmioty węglowe. Przepisy po nowelizacji warunkują kwestie monitorowania obrotu wyrobami węglowymi oraz dokumentowania zwolnienia z akcyzy od kwestii przekroczenia przez pośredniczący podmiot węglowy limitu sprzedaży 30 mln kg wyrobów węglowych w poprzednim roku kalendarzowym.

W dalszej części należy zatem odnieść się do treści poszczególnych przepisów ustawy o podatku akcyzowym związanych z obrotem wyrobami węglowymi.

W pierwszej kolejności, podkreślenia wymaga, że przedmiotem opodatkowania akcyzą, stosownie do art. 9a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku wyrobów węglowych jest:

1) sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu;

2) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;

3) import wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;

4) użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;

5) użycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego:

       a) nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1, do celów innych niż zwolnione na podstawie tego przepisu, przy czym za takie użycie uznaje się również

           naruszenie warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę

           węglowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31a ust. 1,

      b) uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

      c) jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej

          albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości;

6) użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;

7) powstanie ubytków wyrobów węglowych.

Sprzedaż wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy na rzecz innego pośredniczącego podmiotu węglowego nie została wymieniona w enumeratywnym katalogu i jest czynnością pozostającą poza zakresem opodatkowaniem akcyzą. Jest to okoliczność, która powinna być brana pod uwagę przy analizie pozostałych przepisów ustawy o podatku akcyzowym w kontekście omawianego limitu sprzedaży.

W dalszej kolejności należy przywołać przepisy, w których ustawodawca odnosi się do limitu sprzedaży 30 mln kg wyrobów węglowych w poprzednim roku kalendarzowym oraz powiązanych z nimi kategorii sprzedaży w ramach obrotu wyrobami węglowymi.

Zasadniczy element Systemu, czyli elektroniczny dokument e-DD, został zdefiniowany w art. 2 ust. 1 pkt 18b ustawy o podatku akcyzowym. W lit. b tego przepisu wskazano, iż e-DD oznacza elektroniczny dokument, na podstawie którego monitoruje się na terytorium kraju sprzedaż wyrobów węglowych, objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, finalnemu nabywcy węglowemu przez pośredniczący podmiot węglowy, który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych.

Podmiotem wysyłającym, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. d ustawy o podatku akcyzowym, jest także pośredniczący podmiot węglowy, który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych i który sprzedaje finalnemu nabywcy węglowemu wyroby węglowe, o których mowa w art. 31a ust. 1, jeżeli sprzedaż jest monitorowana z użyciem Systemu, przy czym za podmiot wysyłający uznaje się pośredniczący podmiot węglowy również w przypadku, gdy wyroby takie są do niego zwracane przez finalnego nabywcę węglowego.

Podmiot odbierający, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. c ustawy o podatku akcyzowym, to także finalny nabywca węglowy, który wyroby węglowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie nabywa od pośredniczącego podmiotu węglowego, który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych.

Finalny nabywca węglowy, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy o podatku akcyzowym, to podmiot, który nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe, lub posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe - niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym.

Treść powyższych przepisów wyraźnie wskazuje, że e-DD ma za zadanie objąć kontrolą dostawy wyrobów węglowych od pośredniczących podmiotów węglowych do finalnych nabywców węglowych, które są zwolnione z akcyzy. Co istotne, sprzedawca wyrobów węglowych, na mocy art. 9a ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, zobowiązany jest ustalić czy sprzedaje wyroby węglowe pośredniczącemu podmiotowi węglowemu czy finalnemu nabywcy węglowemu. Takie ustalenie bowiem bezpośrednio przekłada się na zakres opodatkowania konkretnej dostawy wyrobów węglowych.

Najważniejszym kryterium, w zakresie konieczności korzystania z Systemu e-DD, jest rozmiar sprzedaży dokonanej przez pośredniczący podmiot węglowy w poprzednim roku kalendarzowym.

Zasadne jest więc twierdzenie, iż ustawodawca miał zamiar objąć monitorowaniem przy użyciu Systemu dostawy wyrobów węglowych zwolnione z akcyzy. Nieuzasadnione zatem byłoby uwzględnianie w omawianym limicie sprzedaży dostaw, które są dokonywane na rzecz podmiotów innych niż finalni nabywcy węglowi, w szczególności na rzecz innych pośredniczących podmiotów węglowych. Przepisy te mają zabezpieczyć interesy fiskalne państwa, w postaci prawidłowego stosowania zwolnienia od akcyzy. Niecelowe byłoby zatem nałożenie dodatkowych obowiązków związanych z Systemem oraz e-DD na takie pośredniczące podmioty węglowe jak Wnioskodawca, tj. podmioty, których większościowy obszar działalności stanowi dostawa wyrobów węglowych na rzecz innych pośredniczących podmiotów węglowych, czyli czynność pozostająca poza zakresem opodatkowania akcyzą. Działalność Wnioskodawcy, która byłaby objęta monitorowaniem przez System jest marginalna.

Mając to na uwadze, fundamentalne jest określenie, w jaki sposób należy obliczać wyznaczony przepisami limit sprzedaży wyrobów węglowych. Ustawodawca nie określił w ramach regulacji jak należy prawidłowo dokonać takiego obliczenia, tym samym powstają co do tego uzasadnione wątpliwości. W szczególności, że jest to zagadnienie kluczowe z punktu widzenia stosowania zwolnienia z akcyzy dla wyrobów węglowych przeznaczonych do celów opałowych.

Stosownie do art. 31a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych:

1)  w procesie produkcji energii elektrycznej;

2)  w procesie produkcji wyrobów energetycznych;

3)  przez gospodarstwo domowe, organ administracji publicznej, jednostkę Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmiot systemu oświaty, o którym mowa w art. 2 ustawy z

     dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, z późn. zm.), żłobek i klub dziecięcy, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad

     dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2020 r. poz. 326), podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U.

     z 2020 r. poz. 295), jednostkę organizacyjną pomocy społecznej, o której mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1507,

     1622, 1690, 1818 i 2473), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019

     r. poz. 688, 1570 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 284);

4)  do przewozu towarów i pasażerów koleją;

5)  do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

6)  w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;

7)  w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;

8)  przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska

     lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Dla zastosowania zwolnienia z akcyzy konieczne jest posiadanie prawidłowej dokumentacji.

Zgodnie z art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, warunkiem zastosowania zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych w celach opałowych w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy:

a) który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał do 30 mln kg wyrobów węglowych – jest uzyskanie od finalnego nabywcy węglowego oświadczenia, że odebrane przez

    niego wyroby węglowe są przeznaczone do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy, oraz:

        - wystawienie faktury dokumentującej tę sprzedaż albo

        - sporządzenie listy finalnych nabywców węglowych uprawnionych do odbioru deputatu węglowego,

b)  który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych jest:

        - sporządzenie, po dostarczeniu finalnemu nabywcy węglowemu wyrobów węglowych, projektu e- DD na podstawie faktury dokumentującej tę sprzedaż, przesłanie tego

         projektu e-DD do Systemu w terminach określonych odpowiednio w art. 46na ust. 3, 4 lub 6 i uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym,

         sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8, oraz dokonanie czynności wymaganych do

         zakończenia monitorowania sprzedaży wyrobów węglowych z użyciem Systemu w terminie, o którym mowa w art. 46ba,

        - złożenie oświadczenia przez finalnego nabywcę węglowego, że odebrane przez niego wyroby węglowe zostaną zużyte do celów uprawniających do zwolnienia w ilości

         wskazanej na fakturze wystawionej przez pośredniczący podmiot węglowy.

Lista finalnych nabywców węglowych uprawnionych do odbioru deputatu węglowego, o której mowa powyżej, jest sporządzana za okresy kwartalne i zawiera imię i nazwisko oraz PESEL (lub nazwę i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość) finalnego nabywcy węglowego uprawnionego do odbioru deputatu węglowego.

Oświadczenie finalnego nabywcy węglowego, że odebrane przez niego wyroby węglowe są przeznaczone do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy, zawiera:

1) w przypadku nabywcy będącego:

      a) osobą prawną, jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej oraz osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą - nazwę, adres siedziby lub

          zamieszkania oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP),

      b) osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej - imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL, a jeżeli nie został nadany - nazwę i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość;

2) określenie ilości, rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów węglowych;

3) datę i miejsce złożenia oświadczenia oraz czytelny podpis składającego oświadczenie.

Dokumenty, o których mowa w art. 31a ust. 3 pkt 1 lit. a powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone.

Stosownie do art. 31a ust. 3h ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku przekroczenia limitu sprzedaży 30 mln kg przez pośredniczący podmiot węglowy w poprzednim roku kalendarzowym, przesłanie projektu e-DD do Systemu przez pośredniczący podmiot węglowy, który nie dostarcza sprzedanych wyrobów węglowych bezpośrednio finalnemu nabywcy węglowemu, jest równoznaczne z potwierdzeniem przez ten podmiot dostarczenia finalnemu nabywcy węglowemu tych wyrobów w ilości określonej na fakturze będącej podstawą do sporządzenia e-DD.

Dodatkowo brak odpowiedniej dokumentacji wymienionej powyżej rodzi negatywne fiskalne konsekwencje po stronie sprzedawcy. Bowiem, zgodnie z art. 31a ust. 3j ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu będącemu osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej sprzedawca jest obowiązany zastosować stawkę określoną w art. 89 ust. 1 pkt 1 w przypadku, gdy:

1) nabywca odmawia okazania dokumentu tożsamości;

2) dane zawarte w oświadczeniu (wyroby węglowe są przeznaczone do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy) są niekompletne, nieczytelne lub niezgodne z danymi

    wynikającymi z dokumentu tożsamości;

3) ilość lub rodzaj nabywanych wyrobów węglowych są inne niż wskazane w oświadczeniu, że odebrane przez niego wyroby węglowe są przeznaczone do celów

    uprawniających do zwolnienia od akcyzy.

Przekroczenie limitu sprzedaży 30 mln kg wyrobów węglowych w poprzednim roku kalendarzowym rodzi także dodatkowe obowiązki dokumentacyjne w zakresie zwrotu wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego. Zgodnie z art. 31a ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym zwrot wyrobów węglowych nabytych w ramach zwolnienia, przez finalnego nabywcę węglowego do pośredniczącego podmiotu węglowego, o którym mowa w:

1) ust. 3 pkt 1 lit. a (sprzedaż do 30 mln kg wyrobów węglowych w poprzednim roku kalendarzowym), który sprzedał te wyroby, odbywa się na podstawie faktury korygującej;

2) ust. 3 pkt 1 lit. b (sprzedaż powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych w poprzednim roku kalendarzowym), odbywa się z użyciem Systemu, w sposób, o którym mowa w art.

    46na ust. 7 (tj. podmiot wysyłający, do którego zostały te wyroby zwrócone, przesyła projekt e-DD do Systemu niezwłocznie po otrzymaniu tych wyrobów, nie później jednak niż

    w terminie 5 dni, licząc od dnia ich otrzymania).

Biorąc pod uwagę okoliczność, iż ustawodawca nie wskazał dokładnego sposobu obliczania limitu sprzedaży 30 mln kg wyrobów węglowych w poprzednim roku kalendarzowym, konieczne jest stosowanie metody, która uwzględnia cele niniejszej regulacji. W szczególności należy wskazać na następujące przesłanki płynące z analizy powyższych przepisów:

1. Celem regulacji dotyczącej Systemu EMCS PL2 jest monitorowanie obrotu wyrobami węglowymi zwolnionymi z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie do celów opałowych. W konsekwencji, w wolumenie sprzedaży obliczanym na potrzeby ustawowego limitu powinny zostać ujęte wyłącznie takie kategorie sprzedaży, które zaliczone są do czynności opodatkowanych akcyzą korzystających ze zwolnienia z opodatkowania ze względu na przeznaczenie do celów opałowych, z pominięciem czynności pozostających poza zakresem opodatkowania podatkiem akcyzowym, w szczególności sprzedaży wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy na rzecz innego pośredniczącego podmiotu węglowego.

2. Stosowanie e-DD ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania rynku sprzedaży wyrobów węglowych na rzecz finalnych nabywców węglowych zwolnionych z akcyzy, zasadne wydaje się zatem objęcie tymi obwiązkami takich podmiotów, których skala działalności takiego rodzaju (dostawy wyrobów węglowych zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenia do celów opałowych) jest dużych rozmiarów, czego wyrazem było ustalenie przez ustawodawcę pewnego pułapu sprzedaży, który determinuje te obowiązki. W konsekwencji, nieuzasadnione jest nakładanie dodatkowych obowiązków związanych z obsługą systemu EMCS PL2 na pośredniczące podmioty węglowe, których główny przedmiot działalności stanowi sprzedaż wyrobów węglowych pozostająca poza zakresem opodatkowania akcyzą (m.in. na rzecz innych pośredniczących podmiotów węglowych), a u których sprzedaż na rzecz finalnych nabywców węglowych stanowi marginalną część prowadzonej działalności oraz samodzielnie nie przekracza wyznaczonego przez ustawodawcę limitu sprzedaży 30 mln kg wyrobów węglowych rocznie.

3. Definicja legalna wprost wskazuje, że e-DD oznacza elektroniczny dokument na podstawie którego monitoruje się na terytorium kraju sprzedaż wyrobów węglowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. W konsekwencji w przypadku Wnioskodawcy, gdzie sprzedaż na rzecz finalnych nabywców węglowych stanowi marginalną część prowadzonej przez niego działalności w zakresie sprzedaży wyrobów węglowych prawidłowość obrotu może zostać zapewniona przez użycie papierowych form dokumentowania dostaw zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie do celów opałowych, o których mowa w art. 31a ust. 3 pkt 1 lit. a.

Osiągnięcie takiego efektu jest możliwe wyłącznie przy założeniu, że pod pojęciem sprzedaży uwzględniania jest sprzedaż na rzecz finalnych nabywców węglowych, dla której objęcie monitorowaniem przy użyciu Systemu było celem nowelizowanych przepisów ustawy o podatku akcyzowym.

4. Ponadto, brak jest uzasadnienia dla monitorowania przy użyciu Systemu i e-DD działalności pośredniczących podmiotów węglowych, u których zasadnicza ich część to dostawy wyrobów węglowych, pozostające poza zakresem opodatkowania wyznaczonym przez ustawę o podatku akcyzowym. Obowiązkiem tych podmiotów jest przeprowadzenie weryfikacji czy dokonują oni sprzedaży na rzecz pośredniczącego podmiotu węglowego lub finalnego nabywcy węglowego. Po potwierdzeniu, że dostawa będzie dokonana na rzecz pośredniczącego podmiotu węglowego nie ma koniczności monitorowania przy użyciu Systemu i e-DD przemieszczenia wyrobów węglowych, gdyż ich sprzedaż nie rodzi obowiązku podatkowego. W konsekwencji, bezzasadne jest korzystanie z Systemu przez podmioty, u których zasadnicza część działalności to dostawy wyrobów węglowych na rzecz innych pośredniczących podmiotów węglowych. Jak wskazuje sam ustawodawca, wdrożenie Systemu rodzi po stronie przedsiębiorców konieczność poniesienia wydatków. Powstaje również konieczność opracowania nowych procedur wraz z przeprowadzeniem odpowiednich szkoleń dla pracowników. Powyższe dodatkowo potwierdza, że limit sprzedaży 30 mln kg wyrobów węglowych powinien być obliczany w sposób przedstawiony przez Wnioskodawcę.

W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, przedmiotowy limit sprzedaży 30 mln kg wyrobów węglowych w poprzednim roku kalendarzowym przez pośredniczący podmiot węglowy należy obliczać w ten sposób, że uwzględniane są w nim wyłącznie dostawy, dla których celem było objęcie monitorowaniem przez System i e-DD, tj. sprzedaż na rzecz finalnych nabywców węglowych, zwolniona z akcyzy ze względu na przeznaczenie wyrobów węglowych do celów opałowych. Przy obliczaniu limitu należy pominąć natomiast inne rodzaje sprzedaży, w szczególności na rzecz innych pośredniczących podmiotów węglowych. Sprzedaż na rzecz innych pośredniczących podmiotów węglowych pozostaje bowiem poza zakresem opodatkowania akcyzą, a tym samym poza koniecznością monitorowania obrotu przy użyciu Systemu i e-DD i nie powinna wpływać na ustawowy limit.

Na mocy przepisu przejściowego – art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r., poz. 72) - od dnia 1 lutego 2021 r. do dnia 31 stycznia 2022 r. do monitorowania sprzedaży zwolnionych od akcyzy wyrobów węglowych, o których mowa w art. 31a ust. 1, mogą być stosowane przepisy zmienianej ustawy o podatku akcyzowym w brzmieniu dotychczasowym, tj. możliwe jest prowadzenie przez pośredniczące podmioty węglowe papierowej dokumentacji (bez dokumentu e-DD) uprawniającej do zastosowania zwolnienia z akcyzy, także po przekroczeniu limitu 30 mln kg wyrobów węglowych. W konsekwencji, od 1 lutego 2021 roku korzystanie z Systemu EMCS PL2 dla pośredniczących podmiotów węglowych jest obligatoryjne po wypełnieniu ustawowych przesłanek.

Sprzedaż wyrobów węglowych przez Wnioskodawcę w roku kalendarzowym 2021, zarówno dokonana jak i planowana w zakresie dostaw, które są opodatkowane oraz zwolnione z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie wyrobów węglowych do celów opałowych nie przekroczy limitu 30 mln kg, przewidzianego w przepisach ustawy o podatku akcyzowym. W konsekwencji, w ocenie Spółki, nie będzie ona zobowiązana od 1 lutego 2022 roku do monitorowania sprzedaży wyrobów węglowych na rzecz finalnych nabywców węglowych przy wykorzystaniu Systemu (EMCS PL2) oraz elektronicznego dokumentu e-DD, zgodnie z art. 31a ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy o podatku akcyzowym. Spółka w celu dokumentowania zwolnienia od akcyzy będzie nadal mogła korzystać z dokumentów w formie papierowej, zgodnie z art. 31a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy o podatku akcyzowym.

Z uwagi na przedstawione uzasadnienie, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego we wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W rozumieniu art. 2 ust.1 pkt 1a ustawy:

Przez wyroby węglowe rozumie się wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 18, 18b lit. b, 21, 22 lit. a, 23a, 23c, 26 lit. c, 31 lit. d, 32 lit. c ustawy użyte w ustawie określenia oznaczają:

- faktura – fakturę w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług zawierającą dane nabywcy i jego adres oraz dane dotyczące ilości (liczby) i miary nabywanych wyrobów

  akcyzowych lub samochodów osobowych;

- e-DD – elektroniczny dokument, na podstawie którego monitoruje się na terytorium kraju sprzedaż wyrobów węglowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich

  przeznaczenie finalnemu nabywcy węglowemu przez pośredniczący podmiot węglowy, który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał powyżej 30 mln kg wyrobów

  węglowych;

- sprzedaż – czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot;

- podmiot zużywający – podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte

  zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,

- pośredniczący podmiot węglowy – podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju:

     a) dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, lub

     b) używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub

     c) używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów niepodlegających opodatkowaniu akcyzą

           - który dokonał zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16;

- finalny nabywca węglowy – podmiot, który:

     a) nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe, lub

     b) posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe

           - niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym;

- System – krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi monitorowania sprzedaży wyrobów węglowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich

  przeznaczenie, w szczególności do przesyłania e-DD;

- podmiot wysyłający – pośredniczący podmiot węglowy, który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych i który sprzedaje finalnemu

  nabywcy węglowemu wyroby węglowe, o których mowa w art. 31a ust. 1, jeżeli sprzedaż jest monitorowana z użyciem Systemu, przy czym za podmiot wysyłający uznaje się

  pośredniczący podmiot węglowy również w przypadku, gdy wyroby takie są do niego zwracane przez finalnego nabywcę węglowego;

- podmiot odbierający - finalny nabywca węglowy, który wyroby węglowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie nabywa od pośredniczącego podmiotu

  węglowego, który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)    sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu;

2)    nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;

3)    import wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;

4)    użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;

5)    użycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego:

      a) nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1, do celów innych niż zwolnione na podstawie tego przepisu, przy czym za takie użycie uznaje się

          również naruszenie warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez finalnego

          nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31a ust. 1,

      b) uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

      c) jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-

          skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości;

6)    użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;

7)    powstanie ubytków wyrobów węglowych.

Stosownie do art. 9a ust. 2 ustawy, za sprzedaż wyrobów węglowych uznaje się ich:

1) sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145 i 1495);

2) zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

3) wydanie w zamian za wierzytelności;

4) wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;

5) darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

6) wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;

7) przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;

8) przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów

    stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;

9) użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 9a ust. 3 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobów węglowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Art. 9a ust. 4 ustawy:

W przypadku sprzedaży wyrobów węglowych sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi węglowemu czy finalnemu nabywcy węglowemu.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Jak stanowi art. 10 ust. 1a ustawy:

Obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju powstaje z dniem wydania wyrobów węglowych, w tym także przewoźnikowi, a w przypadkach, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 2-9, z dniem wykonania tych czynności.

Na podstawie art. 10 ust. 1b ustawy:

Jeżeli sprzedaż wyrobów węglowych jest potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wystawienia faktury, nie później niż w 7. dniu od dnia wydania wyrobów węglowych.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 11 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący finalnym nabywcą węglowym w przypadku, o którym mowa w art. 9a ust. 1 pkt 5 ustawy.

Stosownie do art. 31a ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 21 stycznia 2022 r.:

Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych:

1)w procesie produkcji energii elektrycznej;

2)w procesie produkcji wyrobów energetycznych;

3)przez gospodarstwo domowe, organ administracji publicznej, jednostkę Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmiot systemu oświaty, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082), żłobek i klub dziecięcy, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. z 2021 r. poz. 75, 952, 1901 i 2270), podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2021 r. poz. 711, 1773 i 2120), jednostkę organizacyjną pomocy społecznej, o której mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2021 r. poz. 2268 i 2270 oraz z 2022 r. poz. 1), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2020 r. poz. 1057 oraz z 2021 r. poz. 1038, 1243, 1535 i 2490);

4)do przewozu towarów i pasażerów koleją;

5)do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

6)w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;

7)w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;

8)przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej;

9)(uchylony).

Zgodnie z art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.):

Warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy:

a)który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał do 30 mln kg wyrobów węglowych - uzyskanie od finalnego nabywcy węglowego oświadczenia, że odebrane przez niego wyroby węglowe są przeznaczone do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy, oraz wystawienie faktury dokumentującej tę sprzedaż,

b) który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych:

- sporządzenie, po dostarczeniu finalnemu nabywcy węglowemu wyrobów węglowych, projektu e-DD na podstawie faktury dokumentującej tę sprzedaż, przesłanie tego projektu e-DD do Systemu w terminach określonych odpowiednio w art. 46na ust. 3, 4 lub 6 i uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8, oraz dokonanie czynności wymaganych do zakończenia monitorowania sprzedaży wyrobów węglowych z użyciem Systemu w terminie, o którym mowa w art. 46ba,

- złożenie oświadczenia przez finalnego nabywcę węglowego, że odebrane przez niego wyroby węglowe zostaną zużyte do celów uprawniających do zwolnienia w ilości wskazanej na fakturze wystawionej przez pośredniczący podmiot węglowy;

c) realizowanej w postaci wydania deputatu węglowego - uzyskanie od finalnego nabywcy węglowego oświadczenia, że odebrane przez niego wyroby węglowe są przeznaczone do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy, oraz sporządzenie listy finalnych nabywców węglowych uprawnionych do odbioru deputatu węglowego.

Jak stanowi art. 31a ust. 3c, 3d, 3e, 3g, 3i, 3j i 3k ustawy:

3c. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 lit. a i c, zawiera:

1) w przypadku nabywcy będącego:

a) osobą prawną, jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej oraz osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą - nazwę, adres siedziby lub zamieszkania oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP),

b) osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej - imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL, a jeżeli nie został nadany - nazwę i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość;

2) określenie ilości, rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów węglowych;

3) datę i miejsce złożenia oświadczenia oraz czytelny podpis składającego oświadczenie.

3d. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 lit. a i c, dołącza się odpowiednio do faktury albo listy, o których mowa w tych przepisach. Oświadczenie może być złożone na wystawionej fakturze, jeżeli zostanie czytelnie podpisane.

3e. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 lit. a oraz lit. b tiret drugie, może być zastąpione oświadczeniem złożonym w okresowej umowie lub umowie ramowej zawartej między pośredniczącym podmiotem węglowym będącym sprzedawcą a finalnym nabywcą węglowym, które wywiera skutek jedynie w stosunku do nabywanych wyrobów węglowych w ilości wynikającej z tych umów, pod warunkiem potwierdzenia każdej sprzedaży tych wyrobów fakturą.

3g. Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, o których mowa w ust. 3c pkt 1 lit. b, są obowiązane do okazania sprzedawcy dokumentu w celu potwierdzenia tożsamości.

3i. Odbiór przez finalnego nabywcę węglowego faktury dokumentującej sprzedaż, będącej podstawą do sporządzenia projektu e-DD, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 lit. b tiret pierwsze, w przypadku gdy sprzedaż nie jest realizowana w ramach wykonania umów, o których mowa w ust. 3e, stanowi realizację warunku, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 lit. b tiret drugie.

3j. W przypadku sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu będącemu osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej sprzedawca jest obowiązany zastosować stawkę określoną w art. 89 ust. 1 pkt 1 w przypadku, gdy:

1) nabywca odmawia okazania dokumentu, o którym mowa w ust. 3g;

2) dane zawarte w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 lit. a i c, są niekompletne, nieczytelne lub niezgodne z danymi wynikającymi z dokumentu, o którym mowa w ust. 3g;

3) ilość lub rodzaj nabywanych wyrobów węglowych są inne niż wskazane w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 lit. a i c.

3k. W przypadku, o którym mowa w ust. 3j pkt 2, organ podatkowy nie wszczyna postępowania podatkowego, a wszczęte - umarza, jeżeli w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej lub postępowania podatkowego zostanie ustalone, że wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 1, zostały zużyte przez uprawniony podmiot, który je nabył w ramach zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, a podmiot ten dokona korekty danych zawartych w złożonym oświadczeniu, potwierdzając naniesione zmiany czytelnym podpisem z podaniem daty dokonania korekty.

Art. 46ba ustawy:

Podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. d, dokonuje czynności wymaganych do zakończenia monitorowania sprzedaży wyrobów węglowych z użyciem Systemu, o których mowa w art. 46na ust. 8, w terminie 47 dni od dnia dokonania sprzedaży tych wyrobów.

Art. 46na ust. 3 ustawy:

W przypadku sprzedaży objętych zwolnieniem od akcyzy wyrobów węglowych, o których mowa w art. 31a ust. 1, podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. d, sporządza projekt e-DD na podstawie faktury dokumentującej tę sprzedaż i przesyła go do Systemu niezwłocznie, nie później jednak niż do 16. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym sprzedał objęte zwolnieniem od akcyzy wyroby węglowe finalnemu nabywcy węglowemu.

Art. 46na ust. 8 ustawy:

W przypadkach, o których mowa w ust. 1-7, nie sporządza się w Systemie raportu odbioru, a odpowiednio przemieszczenie albo monitorowanie sprzedaży wyrobów węglowych z użyciem Systemu uznaje się za zakończone z chwilą uzyskania z Systemu przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b lub d, e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie. Przepisu art. 46g nie stosuje się.

Jak stanowi art. 138i ust. 1 ustawy:

Ewidencję wyrobów węglowych prowadzą:

1) pośredniczący podmiot węglowy dokonujący sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu;

2) pośredniczący podmiot węglowy używający wyrobów węglowych.

W myśl art. 138i ust. 2 ustawy:

Ewidencja prowadzona przez pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, powinna zawierać następujące dane:

1)ilość każdorazowo sprzedanych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu wyrobów węglowych, w kilogramach, według nazwy oraz pozycji CN;

2)datę sprzedaży wyrobów węglowych i datę ich wydania finalnemu nabywcy węglowemu;

3)imię i nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedziby finalnego nabywcy węglowego;

4)datę wystawienia i numer faktury, z której wynika zapłata należności za wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych, o których mowa w art. 31a ust. 1, sprzedane przez pośredniczący podmiot węglowy, na podstawie której wyroby te zostały sprzedane na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 72):

1.Do sprzedaży zwolnionych od akcyzy wyrobów węglowych, o których mowa w art. 31a ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, dokonanych przez pośredniczący podmiot węglowy, który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych finalnym nabywcom węglowym, rozpoczętych i niezakończonych do dnia 31 stycznia 2021 r., stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym.

2.Od dnia 1 lutego 2021 r. do dnia 31 stycznia 2022 r. do monitorowania sprzedaży, o których mowa w ust. 1, mogą być stosowane przepisy ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym.

Dokonując analizy cytowanych wyżej przepisów ustawy o podatku akcyzowym, na wstępie należy zaznaczyć, że nowelizacją ustawy obowiązującą od 1 lutego 2021 r. (Dz. U. z 2021 r., poz. 72), ustawodawca wprowadził nowe obowiązki związane ze sprzedażą wyrobów węglowych, w tym związane z monitorowaniem i dokumentowaniem tej sprzedaży. Nowe zasady dotyczą zarówno ściśle samych warunków uprawniających do zastosowania zwolnień, jak i innych obowiązków towarzyszących obrotowi wyrobami węglowymi w ramach zwolnień, które spoczywają na podmiotach uczestniczących w obrocie wyrobami węglowymi i w istocie łącznie umożliwiają realizację zwolnienia od akcyzy.

Wolą ustawodawcy, wynikającą z ww. nowelizacji obowiązującej od 1 lutego 2021 r. oraz nowelizacji obowiązującej od 1 stycznia 2022 r. (ustawa z dnia 9 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw – Dz. U. z 2021 r. poz. 2427), warunki stosowania zwolnień od akcyzy wyrobów węglowych zostały podzielone na trzy grupy, odnoszące się w pierwszej kolejności – do wolumenu sprzedaży wyrobów węglowych przez pośredniczące podmioty węglowe, jak również do sytuacji transakcji sprzedaży realizowanej w postaci wydań deputatu węglowego.

W zmienionym art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy, zróżnicowano warunki zwolnienia sprzedaży wyrobów węglowych w zależności od tego czy są one dostarczane przez pośredniczący podmiot węglowy, który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał do 30 mln kg wyrobów węglowych, czy też przez pośredniczący podmiot węglowy, który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych. W konsekwencji wskazano, jakie warunki muszą spełnić te podmioty odpowiednio, aby móc zastosować zwolnienie.

W szczególności należy zauważyć, że od 1 lutego 2021 r. objęto monitorowaniem z użyciem Systemu EMCS PL2 sprzedaż wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, dokonywaną przez pośredniczące podmioty węglowe, które w poprzednim roku kalendarzowym sprzedały powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych.

Nadmienić jednocześnie należy, że przepisem art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 72) przedłużono od dnia 1 lutego 2021 r. do dnia 31 stycznia 2022 r. okres przejściowy stosowania przepisów dotychczasowych (w ich brzmieniu obowiązującym do 31 stycznia 2021 r.) do monitorowania ww. sprzedaży wyrobów węglowych zwolnionych dla pośredniczących podmiotów węglowych, które w poprzednim roku kalendarzowym sprzedały powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych. Celem jego przedłużenia było umożliwienie przedsiębiorcom objętym nowymi zasadami przemieszczania wyrobów węglowych z użyciem Systemu EMCS PL2 (z zastosowaniem e-DD) korzystania z dotychczasowej, alternatywnej możliwości stosowania papierowej dokumentacji (dokumentu dostawy). Wydłużenie ww. okresu przejściowego miało również na celu zapewnienie płynności dostaw wyrobów akcyzowych objętych stosowaniem Systemu oraz umożliwienie „dużym” PPW, tj. podmiotom, które sprzedały w poprzednim roku kalendarzowym powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych, dostosowanie się do zmian i rozłożenie kosztów tego dostosowania.

Należy zaznaczyć, że w istocie, ustawodawca nie wskazał w przepisie sposobu obliczania sprzedaży 30 mln kg wyrobów węglowych w poprzednim roku kalendarzowym – z uwagi na dosłowne brzmienie tego sformułowania.

Przepis art. 31a ust. 3 pkt 1 lit. a i b ustawy odnosi się jednoznacznie do wolumenu sprzedaży, dokonanej przez podmiot w poprzednim roku kalendarzowym. Jak wyżej wskazano, warunki zwolnienia od akcyzy sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy uzależnione zostały od tego, czy podmiot ten w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał łącznie do 30 mln kg wyrobów węglowych (tzw. „mały” PPW”), czy też powyżej 30 mln kg tych wyrobów (tzw. „duży” PPW). Przy czym, brzmienie tego przepisu nie odwołuje się – jak postuluje to Spółka – tylko do wolumenu sprzedaży zwolnionej, ani tylko do sprzedaży opodatkowanej (czy też łącznie do tych sprzedaży), ani też z ilości tej nie wyłącza sprzedaży do innych pośredniczących podmiotów węglowych – lecz odnosi się do sprzedaży (łącznie) dokonanej w poprzednim roku kalendarzowym.

Jak słusznie wskazuje Wnioskodawca, celem wprowadzenia ww. regulacji było skuteczne monitorowanie obrotu wyrobami węglowymi zwolnionymi od akcyzy. Należy jednak rozróżnić sam warunek (kryterium ilościowe), którym posłużył się ustawodawca, od późniejszych obowiązków związanych z dokumentowaniem i monitorowaniem sprzedaży wyrobów węglowych, które podzielono w zależności od tego kryterium. Zarówno bowiem w przypadku podmiotów, u których ilość sprzedanych wyrobów węglowych (sumaryczna) w poprzednim roku kalendarzowym była większa, jak i wówczas, gdy była mniejsza od 30 mln kg wyrobów węglowych, do celów zastosowania zwolnienia przy sprzedaży na rzecz finalnych nabywców węglowych podmioty te obowiązane są wypełnić stosowne warunki, wynikające z art. 31a ust. 3 pkt 1 lit. a lub lit. b ustawy. Ustalony przez ustawodawcę pułap sprzedaży 30 mln wyrobów węglowych odnosi się do wcześniejszego, całkowitego obrotu wyrobami węglowymi w poprzednim roku kalendarzowym. Podmiot hcący skorzystać ze wolnienia, zależnie od tego, czy w poprzedzającym roku kalendarzowym przekroczył, czy też nie przekroczył limitu sumarycznej sprzedaży 30 mln kg wyrobów węglowych – będzie stosował odpowiednie warunki, o których mowa w art. 31a ust. 3 pkt 1 lit. a lub lit. b oraz dalszych przepisów ustawy.

Należy również w tym miejscu zauważyć, że art. 9a ust. 2 ustawy, definiujący pojęcie sprzedaży wyrobów węglowych na gruncie podatku akcyzowego, włącza do zakresu tej sprzedaży nie tylko samą sprzedaż w rozumieniu Kodeksu cywilnego – lecz również m.in. zamianę, wydanie w zamian za wierzytelności, darowiznę, przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy, przekazanie na potrzeby osobiste oraz użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Powyższe świadczy o tym, że obliczając sprzedaż wyrobów węglowych, także w danym (poprzednim) roku kalendarzowym, należy rozumieć ją w sposób szeroki, z uwzględnieniem ww. definicji. Tym bardziej, nie znajduje w ocenie Organu uzasadnienia postulowany przez Wnioskodawcę sposób obliczenia ilości sprzedanych przez niego wyrobów węglowych w poprzednim roku kalendarzowym zawężający ją jedynie do sprzedaży zwolnionej (mimo braku takiego wskazania w przepisach ustawy), z pominięciem innych rodzajów sprzedaży.

Również fakt, że sprzedaż dokonywana na rzecz pośredniczących podmiotów węglowych nie podlega opodatkowaniu akcyzą (nie została wymieniona w art. 9a ust. 1 ustawy jako przedmiot opodatkowania) nie oznacza, że sprzedaż ta nie miała miejsca i że nie należy jej uwzględniać w wolumenie sprzedaży dokonanej w poprzednim roku kalendarzowym. Przy czym, jak wskazano powyżej – sprzedaż dokonywana przez PPW na rzecz innych pośredniczących podmiotów węglowych pozostaje poza zakresem opodatkowania. Tym samym, dokonywanie takiej sprzedaży nie będzie wiązać się z koniecznością monitorowania ani jej dokumentowania przy użyciu Systemu i dokumentu e-DD.

W świetle powyższego, oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 1, należało uznać je za nieprawidłowe.

Przechodząc natomiast do drugiego pytania Spółki, należy wskazać, że zgodnie z art. 31a ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy, w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy, który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych, warunkiem zastosowania zwolnienia od akcyzy jest:

- sporządzenie, po dostarczeniu finalnemu nabywcy węglowemu wyrobów węglowych, projektu e-DD na podstawie faktury dokumentującej tę sprzedaż i przesłanie tego projektu

  e-DD do Systemu w terminach określonych odpowiednio w art. 46na ust. 3, 4 lub 6 i uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod

  względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8, oraz

- dokonanie czynności wymaganych do zakończenia monitorowania sprzedaży wyrobów węglowych z użyciem Systemu w terminie, o którym mowa w art. 46ba,

- złożenie oświadczenia przez finalnego nabywcę węglowego, że odebrane przez niego wyroby węglowe zostaną zużyte do celów uprawniających do zwolnienia w ilości

  wskazanej na fakturze wystawionej przez pośredniczący podmiot węglowy.

Przy czym, na mocy art. 31a ust. 3e ustawy oświadczenie, o którym mowa w art. 31 ust. 3 pkt 1 lit. a oraz lit. b tiret drugie, może być zastąpione oświadczeniem złożonym w okresowej umowie lub umowie ramowej zawartej między pośredniczącym podmiotem węglowym będącym sprzedawcą a finalnym nabywcą węglowym, które wywiera skutek jedynie w stosunku do nabywanych wyrobów węglowych w ilości wynikającej z tych umów, pod warunkiem potwierdzenia każdej sprzedaży tych wyrobów fakturą. Jednocześnie w myśl art. 31a ust. 3i ustawy, odbiór przez finalnego nabywcę węglowego faktury dokumentującej sprzedaż, będącej podstawą do sporządzenia projektu e-DD, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 lit. b tiret pierwsze, w przypadku gdy sprzedaż nie jest realizowana w ramach wykonania umów, o których mowa w ust. 3e, stanowi realizację warunku, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 lit. b tiret drugie.

W sytuacji będącej przedmiotem niniejszego wniosku, tj. w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych finalnym nabywcom węglowym przez Wnioskodawcę, tj. pośredniczący podmiot węglowy, który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał (łącznie) powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych – co do zasady, warunkiem zwolnienia z akcyzy jest zatem m.in. spełnienie wymagań, o których mowa w art. 31a ust. 3 pkt 1 lit. b.

Wypełnienie pierwszego z wskazanych wyżej warunków, określonych w tym przepisie, polega na niezwłocznym sporządzeniu i przesłaniu projektu e-DD do Systemu przez pośredniczący podmiot węglowy, nie później jednak niż do 16. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym sprzedał objęte zwolnieniem od akcyzy wyroby węglowe finalnemu nabywcy węglowemu, uzyskaniu z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie. Podstawą sporządzenia projektu jest faktura dokumentująca sprzedaż wyrobów węglowych objętych zwolnieniem. Z uwagi na specyfikę monitorowania sprzedaży wyrobów węglowych z wykorzystaniem Systemu, nie sporządza się raportu odbioru, a przemieszczenie uznaje się za zakończone z chwilą uzyskania z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie.

Powyższe oznacza, że od 1 lutego 2022 r. Wnioskodawca, na mocy nowelizacji obowiązującej od 1 lutego 2021 r., w związku z końcem obowiązywania okresu przejściowego wynikającego z ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustawy, będzie zobowiązany do monitorowania sprzedaży wyrobów węglowych w ramach zwolnienia, polegającego na dorejestrowaniu tej sprzedaży już po odbiorze wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego. Spółka, będąca pośredniczącym podmiotem węglowym, który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych, poprzez dokonanie ww. czynności w określonych terminach, obowiązana jest „odwzorować” w Systemie daną sprzedaż wyrobów węglowych objętych zwolnieniem do określonego podmiotu. Podstawą tego odwzorowania – sporządzenia projektu e-DD – jest faktura dokumentująca sprzedaż wyrobów węglowych objętych zwolnieniem.

W konsekwencji, w sytuacji przedstawionej przez Wnioskodawcę w zdarzeniu przyszłym, w której zgodnie z opisem sprzedał powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych w poprzednim roku kalendarzowym (2021 r.), będzie on zobowiązany od 1 lutego 2022 roku do monitorowania i dokumentowania sprzedaży na rzecz finalnych nabywców węglowych wyrobów węglowych, zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie do celów opałowych, przy wykorzystaniu Systemu (EMSC2 PL) oraz elektronicznego dokumentu e-DD, zgodnie z art. 31a ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy o podatku akcyzowym.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało zatem uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ zastrzega, że ocena Państwa stanowiska dotyczy wyłącznie zagadnień objętych pytaniami. Natomiast inne kwestie, nie mogły być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności, w niniejszej interpretacji nie podlegało ocenie przeznaczenie wyrobów węglowych do celów opałowych zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy. Kwestia ta wynikała wprost z opisu sprawy i nie była przedmiotem analizy.

Końcowo należy zwrócić uwagę, że zgodnie z przyjętymi i obowiązującym zasadami, podmioty prowadzące działalność gospodarczą zobowiązane są do dostosowania swojej działalności względem obowiązujących przepisów prawa. Wyraz temu dał ustawodawca, wprowadzając okres przejściowy, który umożliwił pośredniczącym podmiotom węglowym na dokonanie zmian i dostosowanie sposobu prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wyrób węglowych po zakończeniu tego okresu przejściowego. W ten sposób, konstrukcja znowelizowanych przepisów w zakresie monitorowania sprzedaży wyrobów węglowych, wraz z przedłużeniem okresu przejściowego dla podmiotów, które sprzedały w poprzednim roku kalendarzowym powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych, dała podmiotom wystarczająco długi czas na wdrożenie tego obowiązku – w tym na opracowanie odpowiednich procedur, przygotowanie szkoleń dla pracowników itp.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).