Brak obowiązku rejestracji na potrzeby podatku akcyzowego. Obowiązek składania deklaracji w podatku akcyzowym. Instalacja fotowoltaiczna. - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.216.2022.3.WR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 24 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.216.2022.3.WR

Temat interpretacji

Brak obowiązku rejestracji na potrzeby podatku akcyzowego. Obowiązek składania deklaracji w podatku akcyzowym. Instalacja fotowoltaiczna.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie podatku akcyzowego jest:

prawidłowe - w zakresie braku obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego przez Gminę i jej jednostki organizacyjne,

nieprawidłowe - w zakresie braku obowiązku składania deklaracji.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z 5 września 2022 r. dotyczący obowiązku rejestracji na potrzeby podatku akcyzowego i obowiązku składania deklaracji, wpłynął 15 września 2022 r.

Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 16 listopada 2022 r. (data wpływu: 16 listopada 2022 r.), pismem z 16 listopada 2022 r. (data wpływu: 16 listopada 2022 r.) oraz pismem z 22 listopada 2022 r. (data wpływu: 22 listopada 2022 r.), stanowiącymi odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia wniosku z 9 listopada 2022 r. i z 18 listopada 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (ostatecznie sprecyzowany po uzupełnieniu wniosku):

Stan faktyczny:

Gmina […] zrealizowała inwestycje w zakresie odnawialnych źródeł energii, która polegała na zakupie oraz montażu paneli fotowoltaicznych na budynkach będących własnością Gminy, tj. na szkole podstawowej oraz przedszkolu.

Panele fotowoltaiczne stanowią mikroinstalację, tj. instalację odnawialnego źródła energii o mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż […] kW. A łączna moc generatorów będących własnością Gminy nie przekracza 1 MW. Energia wytwarzana będzie w instalacjach fotowoltaicznych i zużywana będzie przez jednostki organizacyjne Gminy tj. szkołę oraz przedszkole, na których zamontowano instalację oraz na potrzeby własne.

Zamontowane instalacje wykorzystywane będą jedynie do celów związanych z prowadzoną działalnością statutową jednostek.

Gmina nie planuje odsprzedaży, ani wpuszczania do sieci nadwyżek wyprodukowanej i niezużytej energii elektrycznej. Gmina nie posiada koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, obrót, bądź dystrybucję energii elektrycznej.

Zdarzenie przyszłe:

Jednostki organizacyjne – szkoła i przedszkole wytwarzają nadmiar energii elektrycznej, który będą musiały wpuszczać do sieci.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:

1.Gmina […] obecnie odprowadza nadmiar energii elektrycznej wyprodukowanej w instalacji fotowoltaicznej do sieci (nie odsprzedaje).

2.Gmina […] (jednostki organizacyjne gdzie jest instalacja), będzie w przyszłości odprowadzać nadmiar energii elektrycznej wyprodukowanej w instalacji fotowoltaicznej do sieci.

3.Wytworzona energia elektryczna będzie wprowadzana do sieci w celu jej sprzedaży. Podmiot, któremu będzie sprzedawana energia elektryczna posiada koncesje w rozumieniu przepisów prawo energetyczne.

4.Wyprodukowana, a nieskonsumowana nadwyżka energii elektrycznej wprowadzana do sieci będzie opodatkowana przez sprzedawcę lub dystrybutora energii elektrycznej.

5.Wytwarzana i zużywana energia elektryczna przez jednostki organizacyjne nie jest opodatkowana podatkiem akcyzowym. Jak również Gmina i jej jednostki organizacyjne nie korzystają ze zwolnienia podatkiem akcyzowym.

6.Jednostki organizacyjne wskazane we wniosku posiadają razem z Gminą ten sam numer NIP.

7.Gmina nie jest podatnikiem akcyzy z tytułu innych czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą.

Pytania:

1.Czy Gmina ma obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, jako podmiot produkujący tj. szkoła i przedszkole, energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nie przekraczającej 1 MW?

2.Czy Gmina lub jej jednostki organizacyjne mają obowiązek składania deklaracji w związku z wytwarzaniem energii elektrycznej? Kiedy powstaje obowiązek rejestracji oraz od kiedy należy składać deklaracje?

3.Gdy jednostki organizacyjne Gminy – szkoła i przedszkole – będą zobowiązane nadmiar wyprodukowanej energii elektrycznej wpuszczać do sieci, czy Gmina lub jej jednostki będą miały obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, jako podmiot produkujący energię elektryczną oraz obowiązek składania deklaracji? Od jakiego momentu nastąpi ten obowiązek?

Państwa stanowisko w sprawie:

Gmina stoi na stanowisku, iż nie powinien na niej ciążyć obowiązek rejestracji. Zgodnie z art. 16 ust. 7a ustawy o podatku akcyzowym obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego nie dotyczy podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1MW. Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej względem energii elektrycznej, to nie powinna mieć obowiązku składania deklaracji w zakresie podatku akcyzowego od energii elektrycznej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest :

prawidłowe w zakresie braku obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego przez Gminę i jej jednostki organizacyjne,

nieprawidłowe w zakresie braku obowiązku składania deklaracji.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143 ze zm.):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy

W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy:

Nabywca końcowy to podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 716, z późn. zm.), z wyłączeniem:

a)spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 312 oraz z 2021 r. poz. 1505) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

b)towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2021 r. poz. 328, 355, 680, 1505, 1595 i 2140),

c)giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

d)spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

3)zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4)zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5)import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6)zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

W art. 9 ust. 2 ustawy wskazane jest, że

Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania, dystrybucji lub magazynowania energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.

Natomiast zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy:

Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:

1)z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;

3)z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;

4)z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

Na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący nabywcą końcowym zużywającym energię elektryczną, jeżeli od tej energii nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych - rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.

W myśl art. 16 ust. 1 lit. a ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności.

W myśl art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy:

Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Stosownie do art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii elektrycznej – w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy Gmina zrealizowała inwestycję w zakresie odnawialnych źródeł energii, która polegała na zakupie oraz montażu paneli fotowoltaicznych na budynkach będących własnością Gminy tj. szkole podstawowej oraz przedszkolu. Panele fotowoltaiczne stanowią mikroinstalację tj. instalację odnawialnego źródła energii o mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż […] kW. Łączna moc generatorów będących własnością Gminy nie przekracza 1 MW. Energia wytwarzana będzie w instalacjach fotowoltaicznych i zużywana będzie przez jednostki organizacyjne Gminy tj. szkołę oraz przedszkole, na których ją zamontowano.

Zamontowane instalacje wykorzystywane będą jedynie do celów związanych z prowadzoną działalnością statutową jednostek.

Gmina nie posiada koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, obrót bądź dystrybucję energii elektrycznej.

Gmina obecnie odprowadza nadmiar energii elektrycznej wyprodukowanej w instalacji fotowoltaicznej do sieci. Jednocześnie wskazali Państwo, że Gmina nie odsprzedaje tej energii.

Gmina, a dokładnie jej jednostki organizacyjne, będzie w przyszłości odprowadzać nadmiar energii elektrycznej wyprodukowanej w instalacji fotowoltaicznej do sieci.

Wytworzona energia elektryczna będzie wprowadzana do sieci w celu jej sprzedaży – podmiot, któremu będzie sprzedawana energia elektryczna, posiada koncesję w rozumieniu przepisów prawo energetyczne.

Wyprodukowana, a nieskonsumowana nadwyżka energii elektrycznej wprowadzana do sieci będzie opodatkowana przez sprzedawcę lub dystrybutora energii elektrycznej.

Wskazali Państwo również, że wytwarzana i używana przez jednostki organizacyjne energia elektryczna nie jest opodatkowana podatkiem akcyzowym. Ponadto Gmina i jej jednostki organizacyjne nie korzystają ze zwolnienia z podatku akcyzowego.

Z opisu sprawy wynika również, że jednostki organizacyjne wskazane we wniosku posiadają razem z Gminą ten sam numer NIP. Ponadto Gmina nie jest podatnikiem akcyzy z tytułu innych czynności podlegających opodatkowaniu.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy, Państwa wątpliwości oraz wskazane wyżej przepisy zaznaczyć należy, że ustawodawca w zakresie energii elektrycznej w art. 9 ustawy zawarł katalog czynności, których zaistnienie stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą. Jedną z tych czynności jest m.in. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię (art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy).

Nie jest natomiast przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym sprzedaż energii elektrycznej przez podmiot nie posiadający koncesji, który energię elektryczną wyprodukował, podmiotowi, który koncesję posiada.

Dokonując czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą w zakresie energii elektrycznej podmiot taki staje się podatnikiem podatku akcyzowego, co wynika z treści art. 13 ust. 1 ustawy, obowiązanym co do zasady do złożenia deklaracji i zapłaty akcyzy na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy.

Wskazać równocześnie należy, że obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby podatku akcyzowego spoczywa na podmiotach zamierzających wykonywać m.in. czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności.

Jednocześnie z obowiązku rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA) wyłączone są podmioty, które produkują energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem, że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Wskazać również należy, że w stanie prawnym obowiązującym od 1 lutego 2021 r., zgodnie z nowym systemem elektronicznej rejestracji w podatku akcyzowym podmiot zobowiązany do rejestracji ma obowiązek wskazania w zgłoszeniu rejestracyjnym przyznanego dla celów podatkowych numeru NIP. Niemożliwa jest natomiast rejestracja w CRPA kilku podmiotów posługujących się tym samym numerem NIP. Oznacza to, że wynikający z art. 16 ust. 1 ustawy obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego - co do zasady - będzie dotyczył jednostki samorządu terytorialnego, która posiada i posługuje się w celach podatkowych numerem identyfikacji podatkowej (NIP), w odróżnieniu od jej jednostek organizacyjnych, które nie posiadają NIP dla celów podatkowych i posługują się NIP jednostki samorządu terytorialnego. W takim przypadku podatek akcyzowy podlega centralizacji, a jednostki JST i jej jednostki organizacyjne dla celów akcyzy są traktowane jako jeden podmiot.

Równocześnie w aktualnym stanie prawnym moc instalacji wytwarzających energię elektryczną, w związku z uprawnieniami i obowiązkami w zakresie podatku akcyzowego, powinna być określona zbiorczo.

Zatem mając na uwadze powyższe, jak i okoliczność, że Gmina podejmuje z wymienionymi we wniosku jednostkami wspólne rozliczenie, o czym świadczy posługiwanie się przez Gminę, oraz wyżej wymienioną szkołę i przedszkole tym samym numer NIP, stwierdzić należy, że jedynie Gmina może być zobowiązana do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w podatku akcyzowym. Taki obowiązek nie może ciążyć, w omawianym przypadku, na wymienionych we wniosku jednostkach organizacyjnych Gminy.

W sprawie objętej wnioskiem Gmina (i jej jednostki organizacyjne) wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym - zużycia energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji. Niemniej łączna moc instalacji fotowoltaicznych (zgodnie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego) nie przekracza 1 MW. W sprawie, z uwagi na sposób wytwarzania energii elektrycznej, nie ma także zastosowania warunek dotyczący zapłaty należnej akcyzy od wyrobów wykorzystywanych do produkcji energii elektrycznej.

Stwierdzić zatem należy, że w świetle art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy i okoliczności przedstawionych we wniosku, Gmina wraz z wymienionymi we wniosku jednostkami organizacyjnymi, nie jest zobowiązana do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego w zakresie energii elektrycznej. Tym samym Państwa stanowisko w zakresie braku obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego przez Gminę i jej jednostki organizacyjne jest prawidłowe.

Odpowiadając na pozostałe Państwa wątpliwości wskazać należy, że zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy, w przypadku energii elektrycznej podatnik jest zobowiązany, bez wezwania organu podatkowego składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii elektrycznej w przypadku, o którym mowa w cytowanym wyżej art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy. W myśl wspomnianego przepisu w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji w rozumieniu ustawy Prawo energetyczne.

W świetle wyżej poczynionych ustaleń Gmina (i jej jednostki organizacyjne) wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym - zużycia energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji (tj. czynności wskazanej w art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym). Z tytułu tej czynności Gmina będzie podatnikiem podatku akcyzowego. Ponadto, zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, w związku ze zużyciem energii elektrycznej wytworzonej w ww. instalacjach fotowoltaicznych Gmina nie korzysta ze zwolnienia (wskazana kwestia stanowi element opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i nie stanowiła przedmiotu zapytania Wnioskodawcy). Zatem stosownie do art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym Gmina w opisanym we wniosku stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym będzie zobowiązana składać miesięczne deklaracje podatkowe w terminie do 25 dnia miesiąca następujące po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii elektrycznej. Oznacza to, że w sytuacji, w której Gmina nie korzysta ze zwolnienia w zakresie zużywanej energii elektrycznej, powinna dokonać zapłaty podatku akcyzowego i złożenia deklaracji do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pierwszy raz została zużyta energia elektryczna wytworzona we wskazanych we wniosku instalacjach fotowoltaicznych.

Wskazać należy, że do składania deklaracji jest zobowiązana Gmina, a nie wymienione we wniosku jednostki organizacyjne, z uwagi na wspólne rozliczanie się Gminy z tymi jednostkami.

Mając na uwadze powyższe, Państwa stanowisko w zakresie braku obowiązku składania deklaracji należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie w zakresie objętym pytaniami przedstawionymi we wniosku i w oparciu o przedawniony opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, którego elementem jest m.in. brak korzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego dla zużywanej energii elektrycznej.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

−  Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

−  W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

−  Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

−  Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we […]. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r., poz. 329, ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).