Brak zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych zużywanych do suszenia zbóż - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.205.2022.2.WR

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 18 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.205.2022.2.WR

Temat interpretacji

Brak zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych zużywanych do suszenia zbóż

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zakresie podatku akcyzowego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 8 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z 1 września w zakresie możliwości nabycia wyrobów węglowych ze zwolnieniem, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 143 ze zm.).

Wyżej wymieniony wniosek został uzupełniony pismem z 14 listopada 2022 r. (data wpływu: 16 listopada 2022 r.), które stanowiło odpowiedź na wezwanie z 3 listopada 2022 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.205.2022.1.WR.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego:

Przeważający przedmiot działalności Spółki Wnioskującej (NIP: …) to PKD […] - Działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną oraz PKD […] - Działalność usługowa następująca po zbiorach. Obecnie Spółka jest zarejestrowana za pośrednictwem platformy PUESC, jako podmiot zwolniony z akcyzy, z wpisem dotyczącym CN 271197, 27111900, 27111294, 27111397. Spółka posiada stosowne zaświadczenia ze Starostwa o prowadzeniu instalacji spalania opalanej paliwem stałym.

Wnioskodawca wskazał, że wykonuje czynności, które polegają na suszeniu płodów rolnych skupywanych od rolników, tj. nasion kukurydzy, zbóż.

Wysuszone płody rolne (kukurydza i inne zboża) sprzedawane są następnie przez Spółkę rolnikom i innym podmiotom. Spółka wskazuje, iż na dalszym etapie mogą one służyć do przetwarzania i produkcji w celu pozyskania np. kaszki kukurydzianej, śrutu, grysu, mąki, paszy dla zwierząt itp. Jak również mogą podlegać dalszej sprzedaży.

Spółka dokonała zakupu miału węglowego CN 2702 na potrzeby suszenia płodów rolnych skupywanych od rolników, tj. nasiona kukurydzy, zboża.

Spółka przy nabyciu miału węglowego o kodzie CN 2702 spełniła warunki wskazane w art. 31a ust. 3-3a i 3c-3f ustawy o podatku akcyzowym.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 14 listopada 2022 r.):

Czy nabycie przez Spółkę miału węglowego o kodzie CN 2702 z przeznaczeniem do suszenia płodów rolnych skutkującego dalszą sprzedażą (zgodnie z opisem stanu faktycznego), podlega zwolnieniu z akcyzy na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 14 listopada 2022 r.):

Co do zasady na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. nr 108, poz. 626 ze zm.), zwolnieniu od akcyzy podlegają wyroby węglowe zużywane w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie.

Spółka wskazuje, że wykonuje prace rolnicze polegające na suszeniu płodów rolnych skupywanych od rolników, tj. nasiona kukurydzy, zboże. Prace rolnicze nie zostały zdefiniowane przez ustawodawcę, z tego względu Spółka jest zdania, iż proces suszenia ziarna zboża i następnie jego sprzedaż dedykowanym odbiorcom, stanowi prace rolnicze. Spółka wyjaśnia, że odbiorcy (kupujący) wysuszonych przez nią płodów rolnych mogą wykorzystywać je dalej, na przykład (jak domniemywa Spółka) do przetwarzania i produkcji np. kaszki kukurydzianej, śrutu, grysu, mąki, paszy dla zwierząt itp., ale również do dalszej sprzedaży.

Spółka przy nabyciu miału węglowego o kodzie CN 2702 spełniła warunki wskazane w art. 31a ust 3-3a i 3c-3f ustawy o podatku akcyzowym.

Spółka zakupiła bowiem miał węglowy o kodzie CN 2702 od pośredniczącego podmiotu węglowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, złożyła Sprzedającemu oświadczenie zawierające wszelkie wymagane dane jej (Spółki), jako Nabywcy będącej osobą prawną, o treści niezbędnej, a wskazującej, iż odebrane przez nią wyroby węglowe są przeznaczone do celów uprawniających do zwolnienia z akcyzy oraz otrzymała Fakturę dokumentującą sprzedaż, a zawierającą pozycję CN wyrobów węglowych oraz ich ilość wyrażoną w kilogramach. Spółka przechowuje dokumentację do celów kontrolnych.

Spółka w oparciu o powyższe jest zdania, iż nabycie przez nią miału węglowego o kodzie CN 2702 wykorzystywanego przez nią w ww. opisanych pracach rolniczych, jest więc zwolnione z podatku akcyzowego na podstawie art. 31 a ust. 1 pkt. 6 ustawy z dnia 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 143 ze zm.; zwana dalej: „ustawą”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy:

Wyroby węglowe to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

W poz. 20 załącznika nr 1 do ustawy, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych wskazano na wyroby oznaczone kodem CN ex 2702, tj. węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych.

Wobec powyższego wyjaśnić należy, że przeznaczenie wyrobów węglowych do celów opałowych - jak wynika z cyt. powyżej poz. 19 załącznika nr 1 do ustawy - pozwala zaliczyć je do wyrobów akcyzowych.

Jak stanowi art. 9a ust. 1 ustawy:

W przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu;

2)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;

3)import wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;

4)użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;

5)użycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego:

a)nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1, do celów innych niż zwolnione na podstawie tego przepisu, przy czym za takie użycie uznaje się również naruszenie warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31a ust. 1,

b)uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

c)jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości;

6)użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;

7)powstanie ubytków wyrobów węglowych.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i 1a ustawy:

1.Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

1a.Obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju powstaje z dniem wydania wyrobów węglowych, w tym także przewoźnikowi, a w przypadkach, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 2-9, z dniem wykonania tych czynności.

[…].

W myśl art. 13 ust. 1 pkt 10 i 11 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot:

[…]

10)będący pośredniczącym podmiotem węglowym używającym wyrobów węglowych;

11)będący finalnym nabywcą węglowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9a ust. 1 pkt 5;

[…].

Natomiast w art. 31a ust. 1 zostały wymienione czynności, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych, zwolnione od akcyzy.

Zgodnie z ww. art. 31a ust. 1 pkt 6 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;

Powyższy przepis umożliwia zatem zwolnienie wyrobów węglowych od podatku w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz w leśnictwie. Zauważyć należy, że użycie przez prawodawcę takich pojęć wskazuje, że zwolnienie to nie ma charakteru podmiotowego lecz przedmiotowy (przysługuje jedynie w określonych pracach, a nie określonemu podmiotowi, tj. rolnikowi, ogrodnikowi, hodowcy ryb oraz posiadaczom lasów).

Ustawa nie zawiera definicji legalnych tych pojęć.

Z Małego słownika j. polskiego, wydawnictwo naukowe PWN Warszawa 1999 str. 789 wynika, że rolniczy to odnoszący się do rolnictwa; związany z rolnictwem, zajmujący się rolnictwem. Rolnictwo to uprawa i hodowla roślin oraz chów i hodowla zwierząt gospodarskich. Praca – str. 699 ww. słownika – to działalność człowieka zmierzająca do wytworzenia określonych dóbr materialnych (…).

Prace rolnicze to zatem działalność związana z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt gospodarskich.

Z kolei ogrodnictwo to gałąź gospodarki rolnej obejmująca warzywnictwo, sadownictwo, kwiaciarstwo itp. (Mały słownik j. polskiego, wydawnictwo naukowe PWN Warszawa 1999 str. 560).

Zatem prace ogrodnicze to działalność polegająca na uprawie i hodowli warzyw, uprawie i uszlachetnianiu drzew i krzewów oraz uprawie roślin ozdobnych.

Hodowla to planowa opieka nad wzrostem i rozwojem zwierząt lub roślin ze szczególną dbałością o osobniki przeznaczone do rozmnażania (str. 253 ww. słownika).

Ryba każdy osobnik z gromady ryb (Pisces), zmiennocieplnych kręgowców wodnych, oddychających skrzelami (str. 819 ww. słownika).

Zatem zużycie wyrobów węglowych w hodowli ryb polega na planowej opiece nad wzrostem i rozwojem ryb ze szczególną dbałością o osobniki przeznaczone do rozmnażania.

Leśnictwo z kolei to nauka obejmująca całokształt zagadnień związanych z gospodarką leśną, np. sadzenie, ochrona, użytkowanie lasów (str. 387. ww. słownika).

Zatem działalność, która nie jest związana z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt gospodarskich, uprawą i hodowlą warzyw, uprawą i uszlachetnianiem drzew i krzewów oraz uprawą roślin ozdobnych, planową opieką nad wzrostem i rozwojem ryb ze szczególną dbałością o osobniki przeznaczone do rozmnażania, jak również nauką obejmująca całokształt zagadnień związanych z gospodarką leśną, np. sadzeniem, ochroną, użytkowaniem lasów (nie zmierza do wytworzenia tych dóbr) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku.

Z analizy pojęć prac rolniczych, prac ogrodniczych, hodowli ryb oraz leśnictwa wynika, że zwolnienie uregulowane w art. 31a ust. 2 pkt 6 ustawy, ma charakter przedmiotowy i odwołuje się jedynie do celowej działalności z zakresu uprawy i hodowli roślin oraz chowu i hodowli zwierząt gospodarskich, uprawy i hodowli warzyw, uprawy i uszlachetniania drzew i krzewów oraz uprawy roślin ozdobnych, jak również do planowej opieki nad wzrostem i rozwojem ryb ze szczególną dbałością o osobniki przeznaczone do rozmnażania, nauki obejmującej całokształt zagadnień związanych z gospodarką leśną, np. sadzeniem, ochroną, użytkowaniem lasów.

Mając powyższe na uwadze, skoro Wnioskodawca będzie dokonywać suszenia płodów rolnych skupowanych od rolników (nasion kukurydzy i innych zbóż), które będą następnie sprzedawane przez Spółkę rolnikom i innym podmiotom, to będzie wykonywać inną działalność niż uprzywilejowana zwolnieniem od podatku (działalność ta nie mieści się w zdefiniowanym powyżej zakresie prac rolniczych czy też ogrodniczych, w hodowli ryb oraz w leśnictwie).

Reasumując, Wnioskodawca nie był uprawniony do zakupu miału węglowego o kodzie CN 2702 w ramach zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku akcyzowym. Tym samym winien on dokonać zakupu wyrobu węglowego z zawartym w cenie podatkiem akcyzowym.

Stosownie do powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

−  Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

−  W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

−  Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

−  Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r., poz. 329, ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

−w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

−w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).