Objęcie podatkiem akcyzowym produkcji oraz sprzedaży pelletu z otrąb pszennych, żytnich lub owsianych. - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.257.2022.1.MS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.257.2022.1.MS

Temat interpretacji

Objęcie podatkiem akcyzowym produkcji oraz sprzedaży pelletu z otrąb pszennych, żytnich lub owsianych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z 21 października 2022 r. dotyczący objęcia podatkiem akcyzowym produkcji oraz sprzedaży pelletu z otrąb pszennych, żytnich lub owsianych wpłynął 31 października 2022 r.

Treść wniosku jest następująca :

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka prowadzi działalność w zakresie wytwarzania produktów przemiału zbóż. W procesie produkcji produktów przemiału otrzymuje się wyrób gotowy w postaci mąki oraz pozostałe to otręby. Otręby Spółka sprzedaje dla wytwórni pasz oraz rolników w celu produkcji pasz dla zwierząt - z wyłączeniem przeznaczonym do spożycia przez ludzi.

W związku z tym, że Spółka często posiada nadmiar otrąb, gdyż większe jest zapotrzebowanie na produkt główny jakim jest mąka niż otręby Spółka postanowiła, że rozpocznie produkcję pelletu opałowego z otrąb.

W skład pelletu wchodzić będą tylko otręby pszenne, żytnie lub owsiane.

Pellet - produkt zawierający w swoim składzie otręby pszenne, żytnie lub owsiane przeznaczony jako produkt opałowy zdaniem Spółki klasyfikowany jest do działu CN 12 Nomenklatury Scalonej (CN), który nie jest przeznaczony do spożycia przez ludzi więc jego dostawa, import lub wewnątrzwspólnotowe nabycie powinno podlegać opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

Ponadto Spółka stoi na stanowisku, że produkowany w przyszłości pellet nie będzie podlegał ustawie o podatku akcyzowym i co z tym się wiąże, opłata tego podatku nie będzie występowała, gdyż nie jest to wyrób węglowy. Pellet z otrąb zbóż to energia odnawialna, która będzie wyrobem służącym celom opałowym, lecz z uwagi na surowiec, z którego będzie produkowany, podatek akcyzowy nie będzie obowiązywał w przypadku jego produkcji, zużycia i sprzedaży.

Pytanie

Czy w powyższym stanie przyszłym [zdarzeniu przyszłym – przyp. Organu] Spółka prawidłowo uznaje, że produkcja pelletu z otrąb pszennych, żytnich lub owsianych nie będzie podlegała przepisom o podatku akcyzowym na etapie produkcji jak również sprzedaży?

Państwa stanowisko w sprawie

Firma [...] S.A. uznaje, że produkcja pelletu z otrąb pszennych, żytnich lub owsianych nie stanowi podstawy do naliczania podatku akcyzowego zarówno na etapie produkcji jak i sprzedaży. Pellet z otrąb pszennych, żytnich lub owsianych nie jest wyrobem węglowym ani podobnym. To energia odnawialna i nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Spółka posiada nadmiar otrąb, który w sposób opisany w niniejszym wniosku pozwoli na pozbycie się zalegającego odpadu od produktu głównego wytwarzanego przez Spółkę.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie sformułowanego pytania -  jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

Art. 86 ust. 1 i 3 ustawy:

1. Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

 1) objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

 2) objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

 3) objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

 4) oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

 5) objęte pozycją CN 3403;

 6) objęte pozycją CN 3811;

 7) objęte pozycją CN 3817;

 8) oznaczone kodami CN: 3824 99 86, 3824 99 92, 3824 99 93, 3824 99 96, 3826 00 10 oraz 3826 00 90, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

 9) pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

10)pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

3. Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Art. 3 ust. 1 i 2 ustawy stanowi:

W pozycji nr 44 załącznika nr 1 do ustawy, bez względu na kod CN, wymieniono:

Pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub paliwa opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub paliw opałowych.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

 1) produkcja wyrobów akcyzowych;

 2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

 3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

 4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

 5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

  6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zauważyć należy, że art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wraz z załącznikiem nr 1 do ustawy stanowi realizację zasady konkretyzacji przedmiotu opodatkowania akcyzą, tj. zasady, zgodnie z którą podatek akcyzowy obciąża wyłącznie określone normatywnie wyroby. W załączniku nr 1 do ustawy, ustawodawca zawarł szczegółowy katalog wyrobów, które stanowią wyroby akcyzowe, przy czym istotne jest, że uznanie danego wyrobu za wyrób akcyzowy uzależnione jest od: klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN), zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.); od przeznaczenia danego wyrobu lub od obu tych przesłanek łącznie.

Aby zatem rozpatrzyć Państwa wątpliwości wyznaczone pytaniem czy produkcja oraz sprzedaż pelletu z otrąb pszennych, żytnich lub owsianych podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, w pierwszej kolejności należy rozpatrzyć czy przedmiotowy pellet jest jednym z wyrobów akcyzowych wymienionych w ustawie.

Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy, którym Organ jest związany, pellet jest klasyfikowany do kodu CN 12. Wyrób o takiej klasyfikacji nie został wymieniony w załączniku nr 1 do ustawy. Równocześnie nie jest wyrobem, który został wymieniony w art. 86 ust. 1 ustawy. Nie stanowi zatem wyrobu energetycznego.

Przedstawiony opis zdarzenia przyszłego pozwala także stwierdzić, że przedmiotowy pellet nie może zostać uznany za energię elektryczną, za napoje alkoholowe (art. 92 ustawy), za wyroby tytoniowe (art. 98 ustawy), za susz tytoniowy (art. 99a ust. 1 ustawy), za płyn do papierosów elektronicznych (art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy) oraz za wyroby nowatorskie (art. 2 ust. 1 pkt 36 ustawy).

W świetle zatem powyższego pellet z otrąb pszennych, żytnich lub owsianych nie jest wyrobem akcyzowym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. W konsekwencji jego produkcja i sprzedaż nie będą czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Stanowisko Państwa względem zadanego pytania uznać należy za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa zapytania dotyczącego treści sformułowanego pytania w zakresie podatku akcyzowego i udzielono jej wyłącznie w oparciu o klasyfikację wskazaną przez Państwa we wniosku. Tym samym inne kwestie poruszone przez Państwa we wniosku, a które są poza zakresem Państwa wątpliwości, w tym dotyczące stawki podatku od towarów i usług, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jesteśmy ściśle związani przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym. Jako zainteresowani ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Państwa w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

- z zastosowaniem art. 119a;

- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w [...]. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).