Zwolnienie z akcyzy dla testowanych próbek do papierosów elektronicznych w związku z ich przeznaczeniem do badań. - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.89.2023.1.AM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 23 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.89.2023.1.AM

Temat interpretacji

Zwolnienie z akcyzy dla testowanych próbek do papierosów elektronicznych w związku z ich przeznaczeniem do badań.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z (…) r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania zwolnienia z akcyzy próbek płynu do papierosów elektronicznych w sytuacji wypełnienia warunków formalnych wynikających z art. 32 ust. 3 pkt 1 oraz ust. 5 i 6 ustawy o podatku akcyzowym, wpłynął (…) r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) zajmuje się produkcją i dystrybucją płynu do e-papierosów (tzw. liquidów) rozumianego jako gotowy produkt podlegający bezpośredniemu zastosowaniu przez użytkownika końcowego w papierosie elektronicznym tj. urządzeniu jednorazowego albo wielokrotnego użytku służącego do spożywania za pomocą ustnika pary powstającej z płynu do papierosów elektronicznych, wyposażonego w szczególności w kartridże lub zbiorniki. Spółka oferuje szeroką gamę płynów do papierosów elektronicznych o różnym składzie bazy wyjściowej, którą stanowią (...)oraz w przypadku pewnej grupy produktów także (...)(dalej jako: "Surowce"). Zawartość nikotyny w gotowym roztworze stanowiącym płyn do e‑papierosów jest zmienna, w zależności od składu bazy i preferencji indywidualnych klienta. Pochodzenie nikotyny, jej czystość, sposób wytwarzania w procesie chemicznym, rodzaj (nikotyna naturalna, syntetyczna) bezpośrednio wpływa na smak produkowanego liquidu. Płyny są dostępne w różnych wersjach smakowych, od nut tytoniowych, przez miętowe i owocowe po smaki tworzone na indywidualne zapytania i oczekiwania klientów. Surowce o różnej jakości kupowane są od producentów na całym świecie. Do produkcji płynu do e-papierosów (tzw. liquidów) nie będzie wykorzystywany alkohol etylowy.

Spółka posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego oraz zezwolenie na wysyłanie wyrobów z miejsca importu jako zarejestrowany wysyłający.

Spółka planuje utworzenie jednostki badawczo-rozwojowej (dalej jako: „Dział A”) w prestiżowym i atrakcyjnym biznesowe ośrodku metropolitalnym na terenie kraju (np. B, C). Dział A będzie odpowiedzialny za tworzenie koncepcji i receptur, opracowywanie technik wytwarzania oraz badania jakościowe produkowanych na składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy liquidów z nikotyną lub bez nikotyny, polegające na spożywaniu pary wydzielanej przez papieros elektroniczny (testy jakościowe). Utworzenie Działu A jest konieczne w celu wprowadzania innowacji oraz zachowania kontroli jakościowej nad produkowanymi wyrobami, w tym Surowcami różnego pochodzenia. Z kolei działalność stricte produkcyjna pod konkretne zamówienia handlowe klienta będzie realizowana i wysyłana wyłącznie ze składu podatkowego Spółki. Dział A nie będzie udostępniał wyrobów konsumentom, ani dokonywał ich sprzedaży zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jednolity Dz. U. z 2022 poz. 143 z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą”. Przedmiotem wątpliwości Spółki jest możliwość zastosowania zwolnienia od akcyzy na podstawie § 14 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. 2021 poz. 1178, z późn. zm.) dla planowanej działalności A w nowej lokalizacji.

Czyniąc przygotowania do rozpoczęcia pracy działu badawczo-rozwojowego (zatrudnienie wyspecjalizowanych testerów, wynajęcie powierzchni biurowej) Spółka rozważa ciążące na niej obowiązki akcyzowe w szczególności, czy Dział A zatrudniający wykwalifikowanych testerów może być uznany za podmiot zużywający dla zwolnień od akcyzy ze względu na przeznaczenie, czy istnieje konieczność prowadzenia ewidencji akcyzowych, zaktualizowania zgłoszenia w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA), składania deklaracji kwartalnych AKC-KZ do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w nowej lokalizacji (inne województwo niż skład podatkowy) oraz czy istnieje możliwość zwolnienia testowanych liquidów w Dziale A od akcyzy ze względu na przeznaczenie w ramach prowadzonych badań związanych z jakością produktów (testy organoleptyczne). Spółka posiada również wątpliwości, czy działalność badawczo-rozwojowa w zakresie testowania liquidów w nowej lokalizacji A, podlega pod przepisy rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 12 sierpnia 2021 r. w sprawie kontroli celno-skarbowej niektórych wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1636).

W związku z planowanym zdarzeniem przyszłym, Spółka zamierza dokonać aktualizacji danych podmiotu przez Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (zwaną dalej jako „PUESC") wysyłając formularz aktualizacji danych firmy (...). Działalność Spółki zostanie rozszerzona o czynność zużywania wyrobów akcyzowych na cele uprawniające do zwolnienia, zostanie podany nowy adres działalności Działu A, rodzaj wyrobów z kodem CN oraz średnia miesięczna ilość w akcyzowej jednostce miary (dane z formularza aktualizacji rejestracji na PUESC).

Próbki płynów do e-papierosów wyprodukowane na składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wg zamówienia A będą wysyłane na adres Działu A podany w CRPA na podstawie dokument e-DD o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 18b ustawy. Próbki do badań jakościowych będą produkowane wg aktualnych lub nowych receptur A, lub będą pochodziły z losowo wybranej partii towarów z zakończonej produkcji seryjnej dla danego klienta. Zakończenie przemieszczenia zostanie zrealizowane zgodnie z art. 46b ust. 2 ustawy. Dział A jako podmiot odbierający o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy wyśle do Systemu raport odbioru zawierający kompletne i prawidłowe dane dotyczące otrzymanej przesyłki.

Skład podatkowy po zakończeniu produkcji próbek dla Działu A z Surowców objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, zgodnie z § 8 pkt 3, 4 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 czerwca 2021 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz. U. 2021 r., poz. 1150) dokona wpisów w ewidencjach wyrobów akcyzowych zużytych do wyprodukowania w składzie podatkowym innych wyrobów, wyprodukowanych na składzie podatkowym oraz magazynowanych w składzie podatkowym. Wszystkie te ewidencje zgodnie z Rozdziałem 3 rozporządzenia będą dotyczyły wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W dniu wysyłki próbek do Działu A zgodnie § 10 pkt 4 rozporządzenia wypełniona zostanie ewidencja wyrobów akcyzowych zwolnionych od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenia, wyprowadzonych ze składu podatkowego na podstawie dokumentu e-DD.

Z kolei Dział A jako podmiot zużywający będzie prowadził ewidencję akcyzową zgodnie z art. 138f ust. 1 pkt 3 ustawy. Zgodnie z § 22 ust. 2, 3 i 4 rozporządzenia prowadzona będzie ewidencja wyrobów akcyzowych otrzymanych, zużytych oraz magazynowanych zwolnionych z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie. Ewidencje akcyzowe będą prowadzone w siedzibie Spółki w sposób ciągły. Wpisy w ewidencji wyrobów zużytych zwolnionych z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie będą dokonywane niezwłocznie po zakończeniu czynności zużycia liquidów, nie później niż następnego dnia roboczego i na podstawie raportów dziennych testerów A.

Czynności testowe wykonywane w Dziale A będą skupiały się na spożywaniu przez wyspecjalizowanych testerów pary powstającej z płynu do e-papierosów. Na podstawie wyników badań organoleptycznych testerzy będą kontrolować jakość produkowanych płynów i ich Surowców np. aromatów smakowych danego producenta oraz korygować i tworzyć nowe receptury liquidów.

Badanie organoleptyczne będzie polegało na sprawdzeniu właściwości badanych płynów do e-papierosów za pomocą zmysłów (ustalenie sensorycznych standardów jakościowych). Testerzy ze sprawdzoną wrażliwością sensoryczną przeprowadzą ocenę i będą kwalifikowali wyroby do określonej klasy jakościowej. Ocena organoleptyczna cech wyrobów będzie prowadzona na podstawie wrażeń odbieranych za pomocą zmysłu węchu i smaku, poprzez odbiór i analizę bodźców działających na organizm człowieka. Testowanie liquidów jest związane z prowadzoną w składzie podatkowym działalnością gospodarczą. Istnieje konieczność utworzenia działu, który dokona badania jakościowego produkowanych liquidów oraz nowych produktów. Próbki liquidów przeznaczone do badań jakościowych nie będą wprowadzane na rynek, a cała ich zapas zostanie zużyty podczas procesu testowania tj. inhalacji lub podczas czynności związanych z czyszczeniem urządzeń służących do podgrzewania liquidów. Resztki liquidów z butelek, kanistrów lub zbiorników wielokrotnego napełniania urządzeń do wapowania oraz pozostały zapas płynu, który nie będzie odparowywany podczas testowania, będzie podlegał utylizacji (trafi do ścieków, zgodnie z gospodarką odpadami). Po zakończeniu testów w danym dniu Dział A przygotuje odpowiedni raport całkowitego zużycia na podstawie, którego zostanie uzupełniona ewidencja akcyzowa.

Spółka odstąpi od nakładania banderol podatkowych na dostarczane do Działu A próbki płynów do e-papierosów, gdyż wyroby te nie będą przeznaczone do konsumpcji na terenie kraju.

Pytanie

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Dział A Spółki będzie mógł korzystać ze zwolnienia z akcyzy dla testowanych próbek płynów do papierosów elektronicznych w związku z ich przeznaczeniem do badań naukowych oraz badań związanych z jakością produktu na podstawie § 14 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, jeśli Spółka spełni warunki formalne niezbędne do zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego, wynikające z art. 32 ust. 3 pkt 1 oraz ust. 5-6 ustawy o podatku akcyzowym?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy w opisanym zdarzeniu przyszłym Dział A Spółki będzie mógł korzystać ze zwolnienia z akcyzy dla testowanych próbek płynów do papierosów elektronicznych w związku z ich przeznaczeniem do badań naukowych oraz badań związanych z jakością produktu na podstawie § 14 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, gdyż Spółka spełni warunki formalne niezbędne do zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego, wynikające z art. 32 ust. 3 pkt 1 oraz ust. 5-6 ustawy o podatku akcyzowym.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy podmiotem zużywającym jest podmiot mający zamieszkanie, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, który wyroby akcyzowe zużywa na cele uprawniające do zwolnienia akcyzowego. Podmiotem zużywającym jest podmiot, który ostatecznie zużywa zwolnione ze względu na przeznaczenie wyroby akcyzowe. Jest to więc pojęcie szerokie i może obejmować zużycie wyrobów podczas testów A związanych z badaniem jakościowym produktów.

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić zwolnienia od akcyzy. Na podstawie § 14 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia zwalnia się z akcyzy płyn do e-papierosów, z chwilą przeznaczenia do badań naukowych lub badań związanych z jakością produktu. Niewątpliwie testowanie i ocena organoleptyczna produkowanych płynów do e-papierosów w ramach działalności A wpisuje się w zakres badań jakościowych o których mowa w ww. rozporządzeniu.

Należy zwrócić uwagę, iż płyn do papierosów elektronicznych wymaga spełnienia szeregu wymagań wskazanych w art. 11 c ustawy z dnia 22 stycznia 2021 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r. poz. 276). Przykładowo płyn zawierający nikotynę nie może zawierać dodatków zakazanych, a do produkcji płynu zawierającego nikotynę mogą być wykorzystane jedynie składniki o wysokiej czystości. Dokonywane przy wprowadzaniu do obrotu tych wyrobów zgłoszenie (art. 11 b ust. 5 pkt 2 ustawy) ma zawierać m.in. wykaz wszystkich składników i substancji wydzielanych w wyniku korzystania z wyrobu, w podziale na marki i rodzaje, wraz z ich ilościami.

Z kolei zgodnie z art. 11e. ust. 1 ustawy producent, importer lub dystrybutor papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych jest obowiązany do ustanowienia i utrzymywania systemu zbierania informacji o wszystkich podejrzewanych i niepożądanych dla zdrowia ludzkiego działaniach tych wyrobów. Zgodnie z art. 11e ust. 3 ustawy w przypadku gdy producent, importer lub dystrybutor papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych ma powody do stwierdzenia, że posiadane przez niego papierosy elektroniczne lub pojemniki zapasowe, które mają zostać wprowadzone do obrotu lub znajdują się w obrocie, nie są bezpieczne lub nie są dobrej jakości, lub w inny sposób są niezgodne z przepisami ustawy lub wydanymi na jej podstawie aktami wykonawczymi, jest obowiązany do niezwłocznego podjęcia działań niezbędnych do dostosowania tego wyrobu do wymagań wynikających z ustawy lub tych aktów, jego zwrotu lub wycofania z obrotu.

Zgodnie z art. 11e ust. 5 ustawy Prezes Biura do spraw Substancji Chemicznych może zażądać od producentów, importerów lub dystrybutorów papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych dodatkowych informacji dotyczących papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych, w szczególności w zakresie ich bezpieczeństwa i jakości lub wszystkich działań niepożądanych.

Dział A na podstawie przeprowadzanych testów mógłby przygotowywać odpowiednie raporty z wykonanych badań organoleptycznych na żądanie Prezesa Biura, co w znaczący sposób zwiększyłoby ochronę konsumentów przed niepożądanymi skutkami używania płynów do e-papierosów niskiej jakości np. z powodu niedotrzymania odpowiedniej czystości Surowców.

Dział A zatrudniający testerów przeszkolonych w zakresie BHP, doskonale znających wzorce smakowe produkowanych liquidów, związanych ściśle z działalnością produkcyjną firmy, będzie sprawował funkcję kontrolną, przewidzianą w ww. ustawie jako dział monitorujący jakość badanego płynu. Jednostka badawczo- rozwojowa będzie przeszkolona w zakresie identyfikacji zagrożeń, bezpieczeństwa i higieny, skutków zatrucia oraz odpowiednio wcześnie ustali nieprawidłowości w jakości produktów bez nieuzasadnionego narażenia zdrowia konsumentów.

Badanie jakościowe nie musi dotyczyć zewnętrznego laboratorium i przepisy akcyzowe umożliwiają badania własne podmiotów. Należy zauważyć, iż produkcja płynów do e‑papierosów bez odpowiedniej kontroli jakościowej może być niezgodna z przepisami ustawy z dnia 22 stycznia 2021 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.

Producent ponosi pełną odpowiedzialność za jakość i bezpieczeństwo płynu do papierosa elektronicznego wprowadzonego do obrotu, wykorzystywanego w normalnych lub racjonalnie przewidywalnych warunkach. Podmiot, który produkuje płyn do e-papierosów niespełniający wymagań przewidzianych w ustawie może podlegać odpowiedzialności karnej przewidzianej w ustawie.

Spółka spełni wszystkie wymagania formalne niezbędne do zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego, wynikające z art 32 ust. 3 pkt 1 oraz ust. 5-6 ustawy o podatku akcyzowym.

Spółka dokona aktualizacji w CRPA zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem testowanych płynów objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Cały obrót płynem do e-papierosów zostanie udokumentowany oraz pozostanie pod nadzorem Urzędu Celno-Skarbowego (przemieszczenie w Systemie na podstawie dokumentu e-DD). Spółka zgodnie z § 6 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 czerwca 2021 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz. U. 2021 poz. 1150) przekaże raport z dokumentacji na żądanie właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego lub naczelnika urzędu skarbowego we wskazanym zakresie i za wskazane miesiące, w terminie 14 dni od dnia doręczenia żądania. Zgodnie z art. 14 ust. 4 pkt 1 ustawy jeżeli czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą oraz czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie są wykonywane na obszarze właściwości miejscowej dwóch lub większej liczby organów podatkowych, właściwość miejscową dla osób prawnych ustala się ze względu na adres ich siedziby. W związku z tym, że Dział A nie będzie osobnym podmiotem prawnym nie ciąży na nim obowiązek przesyłania osobnej deklaracji za kwartalny okres rozliczeniowy (AKC-ZK) zgodnie z art. 24e ust. 1 ustawy. Zgodnie bowiem z art. 24e ust. 1a ustawy, w przypadku gdy podatnik jest zobowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej o której mowa w art. 21 ust. 2 ustawy również wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, nie składa się deklaracji kwartalnej.

Wyroby akcyzowe, które w wyniku przeprowadzonych badań okażą się nieprzydatne do dalszego testowania zostaną wylane do kanalizacji co również zostanie ujęte w ewidencji wyrobów zużytych zwolnionych z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie (§ 22 ust. 3 rozporządzenia w sprawie ewidencji).

Działalność A nie będzie podlegała pod przepisy rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 12 sierpnia 2021 r. w sprawie kontroli celno‑skarbowej niektórych wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1636). Spółka będzie jedynie wysyłała informację o procesie produkcyjnym zgodnie z § 31 rozporządzenia (produkcja na składzie podatkowym).

Zgodnie z art. 118 ust. 2 ustawy zwalnia się z obowiązku oznaczania znakami akcyzy wyroby akcyzowe, które są zwolnione od akcyzy. Zwolnienie to uzasadnione jest tym, że znaki akcyzy powiązane są z zapłatą akcyzy, a ich obecność na wyrobie akcyzowym świadczy co najmniej o zadeklarowaniu podatku akcyzowego od tego wyrobu. W związku z tym na płyny przeznaczone do badań jakościowych nie będą nakładane banderole podatkowe

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z akcyzy próbek płynu do papierosów elektronicznych w sytuacji wypełnienia warunków formalnych wynikających z art. 32 ust. 3 pkt 1 oraz ust. 5 i 6 ustawy o podatku akcyzowym, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 143 ze zm., dalej jako „ustawa”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 34 ustawy:

Papierosy elektroniczne to urządzenia jednorazowego albo wielokrotnego użytku służące do spożywania za pomocą ustnika pary powstającej z płynu do papierosów elektronicznych, wyposażone w szczególności w kartridże lub zbiorniki.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy:

Płyn do papierosów elektronicznych to roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę, przy czym roztwór uważa się za przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, gdy jest używany albo ze względu na jego skład i właściwości fizykochemiczne może być użyty w papierosach elektronicznych, bez względu na miejsce jego sprzedaży bądź oferowania na sprzedaż.

W poz. 46 załącznika nr 1 wymieniono płyn do papierosów elektronicznych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych to rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy:

Podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy:

Procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 18b ustawy:

e-DD to elektroniczny dokument, na podstawie którego:

a) przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,

b) monitoruje się na terytorium kraju sprzedaż wyrobów węglowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie finalnemu nabywcy węglowemu przez pośredniczący podmiot węglowy, który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał powyżej 30 mln kg wyrobów węglowych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy:

Podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) produkcja wyrobów akcyzowych;

2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem

a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,

b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,

c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;

4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jak stanowi art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać m.in. podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów.

Na podstawie § 14 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r., poz. 1178 ze zm.):

Zwalnia się od akcyzy, z chwilą przeznaczenia do badań naukowych lub badań związanych z jakością produktu płyn do papierosów elektronicznych w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 i 6 ustawy, oraz w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 8 ustawy.

W myśl art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy:

Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego.

Stosownie do art. 32 ust. 5 ustawy:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1) objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

1a) w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe - potwierdzenie odbioru, w sposób określony w art. 46j ust. 3, przez podmiot upoważniony do odbioru tych wyrobów i złożenie oświadczenia przez ten podmiot o ich przeznaczeniu uprawniającym do zwolnienia;

2) przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e‑DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;

2a) w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych przepisach oraz uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8.

Zgodnie z art. 32 ust. 6 ustawy:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.

Jak stanowi art. 46a pkt 1 lit. c ustawy:

Przemieszczanie wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, jeżeli m. in. wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie są przemieszczane ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego.

W myśl art. 46b ustawy:

1. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy może być rozpoczęte po:

1) przesłaniu do Systemu przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b-c, e lub f, projektu e-DD i uzyskaniu z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, albo

2) sporządzeniu przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b-c, e lub f, dokumentu zastępującego e-DD oraz przekazaniu kopii tego dokumentu właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.

2. Projekt e-DD oraz dokument zastępujący e-DD zawierają informację, czy przemieszczane wyroby akcyzowe są objęte zwolnieniem od akcyzy czy opodatkowane zerową stawką akcyzy.

3. W przypadku, o którym mowa w art. 46a pkt 1 lit. k i pkt 2 lit. d, podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. f, przesyła do Systemu projekt e-DD przed dopuszczeniem do obrotu wyrobów akcyzowych, których e-DD dotyczy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego (z którym Organ jest związany) wynika, że planują Państwo utworzenie jednostki badawczo-rozwojowej (dalej jako Dział A), która będzie odpowiedzialna za tworzenie koncepcji i receptur opracowywanie technik wytwarzania oraz badania jakościowe produkowanych na składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy liquidów z nikotyną lub bez nikotyny, polegające na spożywaniu pary wydzielanej przez papieros elektroniczny (testy jakościowe). Dział A nie będzie udostępniał wyrobów konsumentom ani dokonywał ich sprzedaży w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z planowanym zdarzeniem przyszłym, zamierzają dokonać aktualizacji danych podmiotu przez Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC), wysyłając formularz aktualizacji danych firmy. Działalność Państwa Spółki zostanie rozszerzona o czynność zużywania wyrobów akcyzowych na cele uprawniające do zwolnienia, zostanie podatny nowy adres działalności Działu A, rodzaj wyrobów z kotem CN oraz średnia miesięczna ilość w akcyzowej jednostce miary.

Ponadto, co również wynika z opisu zdarzenia przyszłego, próbki płynów do papierosów elektronicznych, które zostaną wyprodukowane na składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy będą wysyłane na adres Działu A podany w CRPA na podstawie dokumentu e-DD o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 18b ustawy. Natomiast zakończenie przemieszczenia zostanie zrealizowane zgodnie z art. 46b ust. 2 ustawy.

Dział A jako podmiot odbierający wyśle do systemu raport odbioru zawierający kompletne i prawidłowe dane dotyczące otrzymanej przesyłki. Skład podatkowy natomiast, po zakończeniu produkcji próbek objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy dokona wpisów w ewidencjach wyrobów akcyzowych zużytych do wyprodukowania w składzie podatkowym innych wyrobów, wyprodukowanych oraz magazynowanych w składzie podatkowym. Wszystkie ewidencje będą dotyczyły wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W dniu wysyłki próbek do Działu A zostanie wypełniona ewidencja wyrobów akcyzowych zwolnionych od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie, wyprowadzonych ze składu podatkowego na podstawie dokumentu e-DD.

Dodatkowo wskazali Państwo, że próbki liquidów przeznaczone do badań jakościowych nie będą wprowadzane na rynek, a cały ich zapas zostanie zużyty podczas procesu testowania, a resztki liquidów z butelek, kanistrów lub zbiorników wielokrotnego napełniania będzie podlegał utylizacji. Po zakończeniu testów w danym dniu Dział A przygotuje odpowiedni raport całkowitego zużycia na podstawie którego zostanie uzupełniona ewidencja akcyzowa.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości skorzystania ze zwolnienia określonego w § 14 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, jeżeli spełnią Państwo warunki formalne niezbędne do zastosowania powyższego zwolnienia.

W myśl powyższego przepisu zwalnia się od akcyzy płyn do papierosów elektronicznych z chwilą przeznaczenia do badań naukowych lub badań związanych z jego jakością, jeżeli zostanie on dostarczony ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a ponadto jeżeli zostanie on objęty zabezpieczeniem akcyzowym, zostanie przemieszczony na podstawie dokumentu e-DD, przemieszczenie zostanie zakończone w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3 ustawy oraz jeżeli podmiot odbierający dokona zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy oraz treści sformułowanego pytania wynika, że powyższe warunki do zastosowania zostaną spełnione.

Mając zatem na uwadze obowiązujące przepisy prawa, okoliczności przedstawionego zdarzenia przyszłego, odpowiadając wprost na przedstawione przez Państwa pytanie, należy stwierdzić, że przy spełnieniu warunków wynikających z art. 32 ust. 3 pkt 1 oraz ust. 5-6 ustawy o podatku akcyzowym, będą mieli Państwo możliwość skorzystania ze zwolnienia określonego w § 14 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Tym samym Państwa stanowisko, ściśle w zakresie sformułowanego pytania dotyczącego możliwości zastosowania zwolnienia, należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku - zadanego pytania Wnioskodawcy, tj. możliwości zastosowania zwolnienia z akcyzy próbek płynu do papierosów elektronicznych w sytuacji wypełnienia warunków formalnych wynikających z art. 32 ust. 3 pkt 1 oraz ust. 5 i 6 ustawy o podatku akcyzowym - w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem zawartym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.