Przemieszczanie do magazynu Wnioskodawcy w Polsce wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2711 13 97, zakupionych w innym kraju Unii Europejskiej, stanowi naby... - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.108.2023.1.MAZ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 6 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.108.2023.1.MAZ

Temat interpretacji

Przemieszczanie do magazynu Wnioskodawcy w Polsce wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2711 13 97, zakupionych w innym kraju Unii Europejskiej, stanowi nabycie wewnątrzwspólnotowe; brak możliwości opodatkowania akcyzą w wysokości 0 zł tych wyrobów akcyzowych, na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest:

   - prawidłowe w zakresie uznania, że przemieszczanie do magazynu Wnioskodawcy w Polsce wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2711 13 97, zakupionych w innym kraju Unii Europejskiej, stanowi nabycie wewnątrzwspólnotowe (pytanie nr 1);

   - nieprawidłowe w zakresie możliwości opodatkowania akcyzą w wysokości 0 zł nabycia wewnątrzwspólnotowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2711 13 97 w opakowaniach jednostkowych do 5 litrów lub do 5 kilogramów, na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy (pytanie nr 2).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 4 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który wpłynął 7 kwietnia 2023 r., dotyczy uznania, że przemieszczanie do magazynu Wnioskodawcy w Polsce wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2711 13 97, zakupionych w innym kraju Unii Europejskiej, stanowi nabycie wewnątrzwspólnotowe oraz możliwości opodatkowania akcyzą w wysokości 0 zł tych wyrobów akcyzowych, na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka (dalej także jako: „Wnioskodawca”) będąca czynnym podatnikiem VAT prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży takich towarów jak: kleje, uszczelniacze, środki techniczne w sprayu, pasty, taśmy. Produkty są przywożone z krajów Unii Europejskiej (np. Słowenia, Niemcy) na teren magazynu w Polsce, gdzie podlegają konfekcjonowaniu lub odpowiedniemu etykietowaniu, a następnie przeznaczane są do odsprzedaży. Pomiędzy podmiotem z innego kraju UE a polską spółką następuje transakcja sprzedaży, udokumentowana fakturą handlową. Przewóz towaru odbywa się na warunkach dostawy EXW, transportem własnym sprzedawcy.

Spółka kupuje między innymi produkt o nazwie ... o pojemności 400 ml. Jest to zamrażacz w sprayu, który służy do szybkiego i efektywnego schładzania do ok. -45°C, przeznaczony m.in. do szybkiego i dokładnego wyszukiwania szczelin lub usterek spowodowanych pęknięciami termicznymi, o wysokiej skuteczności. Wymieniony produkt został zaklasyfikowany przez Spółkę do kodu CN 2711 13 97. Taki sam kod towaru jest stosowany przez kontrahenta i umieszczony przy produkcie na fakturze sprzedaży. Przedmiotowy produkt stanowi wyrób akcyzowy – wyrób energetyczny ujęty w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jednolity z 2022 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako: „u.p.a.”). Jednocześnie produkt został ujęty w załączniku nr 2 do u.p.a.

Wyroby nie są używane do jakichkolwiek innych celów, jak tylko wyłącznie sprzedawane w stanie niezmienionym. Wyroby te są przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Wyroby te znajdują się w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze 5 kg. Wyżej wymienione wyroby akcyzowe to wyroby inne niż te, które określono w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 u.p.a.

Spółka jest zarejestrowana w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych. Spółka nie składała wniosku o zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca. Spółka nie prowadzi składu podatkowego.

Towar jest przemieszczany poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Na podstawie ustawy z dnia 9 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2427), z dniem 13 lutego 2023 r. Spółka spełnia obowiązek przemieszczania wyrobów z wykorzystaniem dokumentu e-SAD. Spółce został nadany numer akcyzowy uprawnionego odbiorcy oraz uprawionego nadawcy.

Pytania

  1. Czy zakup wyrobu akcyzowego w innym kraju Unii Europejskiej i przemieszczenie do magazynu Wnioskodawcy w Polsce na warunkach wskazanych w stanie faktycznym, należy uznać za nabycie wewnątrzwspólnotowe w świetle przepisów u.p a.?

W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1:

  2. Czy wyroby akcyzowe o kodzie CN 2711 13 97, ujęte w załączniku nr 2 do u.p.a., przemieszczane w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w opakowaniach jednostkowych do 5 I włącznie lub 5 kg, będą objęte stawką podatku akcyzowego w wysokości 0% [0 zł – przypis Organu] na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 7 u.p.a.?

Państwa stanowisko w sprawie

Pytanie 1.

W ocenie Wnioskodawcy przemieszczanie wyrobów akcyzowych z krajów Unii Europejskiej do Polski stanowi nabycie wewnątrzwspólnotowe w świetle przepisów u.p.a.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 4 u.p.a., przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 9 u.p.a., nabycie wewnątrzwspólnotowe oznacza przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Na ocenę Wnioskodawcy składa się następujący stan faktyczny:

- Spółka zakupuje wyroby akcyzowe od kontrahenta z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej,

- dowodem zakupu jest faktura handlowa,

- wyroby akcyzowe są przywożone z terytorium innego państwa Unii Europejskiej do magazynu Wnioskodawcy znajdującego się na terytorium Polski,

- wyroby są przemieszczane na warunkach dostawy EXW transportem własnym sprzedawcy,

- magazyny, do których przywożone są towary, nie mają statusu składów podatkowych,

- wyroby akcyzowe nie są przywożone do Polski w procedurze zawieszenia poboru akcyzy,

- wyroby są przemieszczane z wykorzystaniem dokumentu e-SAD.

Biorąc pod uwagę treść powyżej przytoczonych przepisów u.p.a., w ocenie Wnioskodawcy przedstawiony stan faktyczny należy uznać za nabycie wewnątrzwspólnotowe.

Pytanie 2.

W ocenie Wnioskodawcy do nabyć wewnątrzwspólnotowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze 5 kg, z przeznaczeniem do sprzedaży detalicznej na cele inne niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, Spółka może stosować zerową stawkę akcyzy, zgodnie z art. 89 ust. 2 pkt 7 u.p.a.

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne zostały określone w art. 89 ust. 1 u.p.a., gdzie ustawodawca wymienił rodzaje wyrobów energetycznych wraz z przyporządkowaną do nich stawką podatku akcyzowego.

Przedmiotowy produkt o nazwie ... o pojemności 400 ml, przeznaczony do schładzania i zamrażania szczelin, przyporządkowany do kodu CN 2711 13 97, nie stanowi wyrobu wymienionego w art. 89 ust. 1 u.p.a., w związku z czym nie została dla niego przyporządkowana stawka podatku akcyzowego.

Zgodnie z art. 89 ust. 2 u.p.a., stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

 1) w posiadaniu zużywającego podmiotu gospodarczego;

 2) przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD ze składu podatkowego do zużywającego podmiotu gospodarczego lub do składu podatkowego od zużywającego podmiotu gospodarczego, który posiadał je w celu zużycia do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

  3) przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e- DD albo dokumentu zastępującego e-DD do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego;

 4) nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie e-SAD lub dokumentu handlowego przez zużywający podmiot gospodarczy;

 5) nabywane wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD;

 6) importowane przez zużywający podmiot gospodarczy;

6a) przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD - w przypadku zwrotu przez zużywający podmiot gospodarczy, który importował te wyroby, do sprzedawcy spoza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli wyprowadzenie wyrobów akcyzowych następuje przez urząd celno-skarbowy znajdujący się na terytorium kraju;

 7) przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;

 8) importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

Stan faktyczny przedstawiony na wstępie spełnia warunek art. 89 ust. 2 pkt 7 u.p.a., bowiem przedmiotem obrotu są wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, przywożone w opakowaniach jednostkowych do 5 litrów (produkty mają pojemność 400 ml).

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, do przywożonych towarów można zastosować stawkę podatku akcyzowego 0 % [0 zł – przypis Organu]. Przepis zawarty w art. 89 ust. 2 pkt 7 u.p.a. umożliwia zastosowanie dla wyrobów energetycznych stawki podatku akcyzowego w wysokości 0% [0 zł – przypis Organu], jeżeli:

   - wyroby energetyczne znajdują się w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 I lub wadze 5kg,

   - są przeznaczone do sprzedaży detalicznej,

   - stanowią wyroby inne niż określone wart. 89 ust. 1 pkt 1-13 u.p.a.,

   - są przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Przepis ten nie wskazuje, do której czynności podlegającej opodatkowaniu stawka 0% [0 zł – przypis Organu] znajduje zastosowanie, a do której nie znajduje, tak więc stawka ta powinna być stosowana także do nabyć wewnątrzwspólnotowych, które w świetle ustawy o podatku akcyzowym rodzą obowiązek podatkowy (art. 8 ust. 1 pkt 4 u.p.a.). A skoro art. 89 ust. 2 pkt 7 u.p.a. nie wprowadza żadnych ograniczeń w tym zakresie, może on mieć zastosowanie do tych czynności.

Istota pkt 7 art. 89 ust. 2 u.p.a. sprowadza się więc do wyłączenia z efektywnego opodatkowania akcyzą czynności, których przedmiotem są wyroby energetyczne w niewielkich ilościach, przeznaczone do sprzedaży detalicznej. Taki był też cel wprowadzenia, ustawą z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, obecnie obowiązującej treści przepisu art. 89 ust. 2 u.p.a.

Zgodnie z uzasadnieniem do projektu ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, (...) zmiana przedmiotowego przepisu miała na celu określenie katalogu przypadków, w których stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - wynosi 0 zł. Wymienione w tym przepisie przypadki stosowania zerowej stawki akcyzy odnoszą się do wyrobów energetycznych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Z powyższego można więc wnioskować, że wymienione przypadki w art. 89 ust.2 u.p.a. stanowią katalog niezależnych od siebie przypadków, a spełnienie jednego z nich uprawnia do zastosowania zerowej stawki akcyzy.

W uzasadnieniu czytamy również: „Opodatkowanie wyrobów energetycznych, o których mowa wyżej, zerową stawką akcyzy jest uzależnione od ich przeznaczenia do celów innych niż napędowe lub opałowe. Przeznaczenie wyrobów energetycznych do określonych celów oznacza zamiar ich zużycia do tych celów i zostaje ostatecznie zrealizowane w momencie zużycia do wskazanych celów. W związku z tym przyjęto, że stawka akcyzy dla wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, będzie wynosiła 0 zł, gdy wyroby te będą nabywane przez podmiot, który będzie zużywał je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy (np. nabycie ze składu podatkowego na terytorium kraju lub w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego), jak również gdy będą w posiadaniu takiego podmiotu.

Takie przypadki stosowania zerowej stawki akcyzy zostały określone w art. 89 ust. 2 pkt 1, 2, 4 i 6 ustawy. Zerowa stawka akcyzy będzie miała również zastosowanie w sytuacji, gdy wyroby energetyczne będą przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego. Będą to przypadki, gdy:

   - podmiot, który nabył wyroby poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w celu zużycia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i nie zużył ich jednak do tych celów, odeśle je do składu podatkowego (dokona zwrotu wyrobów do tego samego składu podatkowego, z którego zostały nabyte, lub dostarczenia do innego składu podatkowego) (art. 89 ust. 2 pkt 2) oraz

   - wyroby nie zostaną dostarczone do podmiotu, który miał je zużyć w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy (art. 89 ust. 2 pkt 3)”.

Należy zwrócić uwagę, że ustawodawca w uzasadnieniu proponowanej zmiany przepisu rozdziela przypadki wskazane w punktach 1, 2, 4 i 6 art. 89 ust. 2 u.p.a. od przypadków wskazanych w punktach 5 i 7, o których pisze: „Ponadto w art. 89 ust. 2 przewidziano jeszcze dwa inne przypadki stosowania zerowej stawki akcyzy dla wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Zerowa stawka akcyzy będzie miała zastosowanie, gdy wyroby będą przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 I lub wadze do 5 kg (art. 89 ust. 2 pkt 7) oraz gdy wyroby będą importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w takich opakowaniach przez osobę fizyczną nie w celach prowadzonej działalności gospodarczej lub nie w celach handlowych (art. 89 ust. 2 pkt 8)”.

Z powyższego uzasadnienia wynika wprost, że wyroby przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 I lub wadze do 5kg mogą korzystać ze stawki podatku akcyzowego w wysokości 0% [0 zł – przypis Organu] na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 7 u.p.a., tylko i wyłącznie z samego faktu opakowań jednostkowych i ich wielkości, co kwalifikuje te produkty do sprzedaży detalicznej. Nie są konieczne inne uwarunkowania, które nie zostały wskazane w danym przypadku.

Uzasadniając taką tezę należy powołać się na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 23 sierpnia 2022 r. (I SA/Gd 216/22), który stwierdza wprost, że: „Istota sporu w rozpoznawanej sprawie sprowadza się do kwestii ustalenia, czy w opisanej we wniosku działalności polegającej na wewnątrzwspólnotowym nabywaniu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub 5 kilogramów włącznie, z przeznaczeniem do sprzedaży detalicznej na cele inne niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki paliw silnikowych, można zastosować stawkę akcyzy zgodnie z art. 89 ust. 2 pkt 7 u.p.a. (...) Sąd rozpoznający niniejszą sprawę wskazuje, że na podstawie przepisu art. 89 ust. 2 pkt 7 u.p.a. ustawodawca pragnął objąć preferencyjną stawką podatkową niewielkie ilości wskazanych wyrobów energetycznych. W stanie faktycznym sprawy, skoro skarżąca chce nabywać takie towary w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze 5 kg, a następnie przeznaczyć je do sprzedaży detalicznej, może stosować względem tych wyrobów zerową stawkę akcyzy. Przy czym przepis art. 89 ust.2 u.p.a. nie wprowadza warunku wyprowadzenia wyrobu energetycznego ze składu podatkowego na terytorium kraju poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy. Organ interpretacyjny nie wskazał podstawy prawnej ani argumentacji prawnej potwierdzającej swoje stanowisko. W takiej sytuacji z uzasadnienia prawnego interpretacji nie da się wywieść rzetelnej informacji dlaczego stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe”.

W przytoczonym wyroku sąd stwierdza: „W ocenie Sądu, kryterium umożliwiającym zastosowanie zerowej stawki w oparciu o art. 89 ust. 2 pkt 7 u.p.a. jest ich przeznaczenie do sprzedaży detalicznej. Przy czym pojęcia „przeznaczenia do sprzedaży detalicznej” nie należy ograniczać wyłącznie do sprzedaży od producenta bezpośrednio do finalnego odbiorcy. Przyjęte brzmienie art. 89 ust. 2 pkt 7 u.p.a. nie wyklucza bowiem sprzedaży pośrednikom wyrobów energetycznych, w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów, w celu dalszej sprzedaży detalicznej. Innymi słowy spółka jest uprawniona do nabycia, a następnie dalszej odsprzedaży (w tym także w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej i eksportu) wyrobów energetycznych klasyfikowanych według podanych kodów, znajdujących się w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, nawet w sytuacji, w której to inny podmiot na późniejszym etapie dokona sprzedaży detalicznej”.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Wnioskodawcy zasadne jest uznanie, że dla wyrobów energetycznych przemieszczanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego, należy stosować stawkę podatku akcyzowego w wysokości 0% [0 zł – przypis Organu] na podstawie art. 89 ust. 1 [powinno być: ust. 2 – przypis Organu] pkt 7 u.p.a.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 28 załącznika nr 1, kod CN 2711, wymieniony został gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Jak stanowi art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Terytorium kraju oznacza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Terytorium państwa członkowskiego to terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty, z wyłączeniem terytorium kraju […].

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Terytorium Unii Europejskiej to terytorium kraju oraz terytoria państw członkowskich.

W art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy wskazano, że:

Nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy:

Sprzedaż oznacza czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot.

W art. 2 ust. 1 pkt 22a ustawy wskazano, że:

Zużywający podmiot gospodarczy to podmiot mający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju lub przedsiębiorcę zagranicznego posiadającego oddział z siedzibą na terytorium kraju, utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2021 r. poz. 994, 1641 i 2140), którzy dokonali zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 i zużywają na terytorium kraju w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, do celów uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1) produkcja wyrobów akcyzowych;

  2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

  3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:

  a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,

  b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,

  c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;

  4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

  5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

  6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Jak stanowi art. 8 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

  2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

  3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

  4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

W myśl art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W myśl art. 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W art. 10 ust. 4 ustawy wskazano, że:

Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonanego przez uprawnionego odbiorcę, powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do miejsca odbioru wskazanego w e-SAD, na podstawie którego wyroby zostały przemieszczone.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą […].

W myśl art. 89 ust. 1 ustawy:

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

  1) węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,38 zł/1 gigadżul (GJ);

  2) benzyn silnikowych o kodach CN 2710 12 45 lub 2710 12 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1529 zł/1000 litrów;

  3) (uchylony)

  4) benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 12 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1822,00 zł/1000 litrów;

  5) paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1446,00 zł/1000 litrów;

  6) olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 43 i 2710 20 11 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1160 zł/1000 litrów;

  7) (uchylony)

  8) biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1160 zł/1000 litrów;

  9) olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 43 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów;

10) olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 68 i od 2710 20 31 do 2710 20 39:

  a) z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350oC lub których gęstość w temperaturze 15oC jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów,

  b) pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 69,00 zł/1000 kilogramów;

11) olejów i preparatów smarowych:

  a) olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99,

 b) olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90,

 c) preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją

- 1180,00 zł/1000 litrów;

12) gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

 a) gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

- skroplonych - 659,00 zł/1000 kilogramów,

- w stanie gazowym - 10,32 zł/1 gigadżul (GJ),

aa) gazu ziemnego o kodach CN 2711 11 00 i 2711 21 00 - 0 zł,

  b) wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:

- biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,

- wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł,

  c) pozostałych - 14,00 zł/1 gigadżul (GJ);

13) gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,38 zł/1 gigadżul (GJ);

14) pozostałych paliw silnikowych - 1786 zł/1000 litrów;

15) pozostałych paliw opałowych:

  a) w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15oC jest:

- niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,

- równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 69,00 zł/1000 kilogramów,

 b) gazowych - 1,38 zł/gigadżul (GJ).

Jak stanowi art. 89 ust. 2 ustawy:

Stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

  1) w posiadaniu zużywającego podmiotu gospodarczego;

  2) przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD ze składu podatkowego do zużywającego podmiotu gospodarczego lub do składu podatkowego od zużywającego podmiotu gospodarczego, który posiadał je w celu zużycia do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

 3) przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego;

  4) nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie e-SAD lub dokumentu handlowego przez zużywający podmiot gospodarczy;

  5) nabywane wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD;

  6) importowane przez zużywający podmiot gospodarczy;

6a) przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD - w przypadku zwrotu przez zużywający podmiot gospodarczy, który importował te wyroby, do sprzedawcy spoza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli wyprowadzenie wyrobów akcyzowych następuje przez urząd celno-skarbowy znajdujący się na terytorium kraju;

 7) przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;

 8) importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

W załączniku nr 2 do ustawy, zawierającym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, w poz. 21, pod kodem CN ex 2711, wymieniony został gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe, z wyłączeniem objętych pozycjami 2711 11 00, 2711 21 00 oraz 2711 29 00. Oznaczenie „ex” wskazuje, że dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Stosownie do art. 89 ust. 2e ustawy:

Jeżeli do wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w ust. 1 pkt 1-13, nie ma zastosowania zerowa stawka akcyzy, stosuje się stawkę akcyzy w wysokości 1822,00 zł/1000 litrów, a w przypadku gazów - 14,72 zł/GJ.

Państwa wątpliwości dotyczą:

   - uznania, że przemieszczanie do magazynu Wnioskodawcy w Polsce wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2711 13 97, zakupionych w innym kraju Unii Europejskiej, stanowi nabycie wewnątrzwspólnotowe (pytanie nr 1);

   - możliwości opodatkowania akcyzą w wysokości 0 zł nabycia wewnątrzwspólnotowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2711 13 97 w opakowaniach jednostkowych do 5 litrów lub 5 kilogramów, na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy (pytanie nr 2).

W opisie stanu faktycznego wskazali Państwo, że nabywacie w innym kraju Unii Europejskiej wyroby akcyzowe o kodzie CN 2711 13 97, znajdujące się w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kg. Przemieszczenie tych wyrobów akcyzowych jest dokonywane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy do magazynu Wnioskodawcy w Polsce.

Zatem z tak przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Spółka dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych. Przedstawiony kod CN 2711 13 97 nabywanych towarów wskazuje, że są one wyrobami akcyzowymi wymienionymi w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym. Ponadto te wyroby akcyzowe są przemieszczane z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Oznacza to, że dochodzi do nabycia wewnątrzwspólnotowego, zdefiniowanego w art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy wyrażone w pytaniu nr 2 dotyczą możliwości zastosowania stawki akcyzy 0 zł – na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy – do nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2711 13 97, znajdujących się w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kg. Zauważyć przy tym w pierwszej kolejności należy, że tak w pytaniu, jak i w stanowisku własnym, Wnioskodawca błędnie odwołuje się do możliwości objęcia tak nabywanych wyrobów stawką akcyzy w wysokości 0%, choć w stanowisku własnym Spółka zacytowała art. 89 ust. 2 ustawy.

Jak wynika z art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy, dla zastosowania stawki akcyzy wynoszącej 0 zł konieczne jest spełnienie kumulatywnie poniższych warunków:

   - przedmiotem zwolnienia są wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13,

   - wyroby te są przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych,

   - wyroby te są przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów.

Należy przy tym zauważyć, że regulacja zawarta w art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy nie zawiera odwołania do nabycia wewnątrzwspólnotowego, a dotyczy czynności podejmowanych na terytorium kraju. Do warunków uprawniających do stosowania stawki akcyzy wynoszącej 0 zł, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, odnoszą się uregulowania zawarte w art. 89 ust. 2 pkt 4, 5 i 8 ustawy. Przy czym wątpliwości Wnioskodawcy nie dotyczą możliwości stosowania przepisów art. 89 ust. 2 pkt 4, 5 i 8 ustawy.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że nabywane wewnątrzwspólnotowo, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyroby akcyzowe o kodzie CN 2711 13 97 są wyrobami energetycznymi, wymienionymi w pozycji 21 załącznika nr 2 do ustawy. Przy tym wyroby energetyczne o wskazanym kodzie CN nie są wyłączone z pozycji 21 załącznika nr 2, ponieważ wyłączenie dotyczy wyrobów objętych pozycjami 2711 11 00, 2711 21 00 oraz 2711 29 00. Jak podał Wnioskodawca, wyroby te są przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Ponadto wyroby te są nabywane w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kg.

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego należy zauważyć, że w pierwszej kolejności Wnioskodawca dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2711 13 97. Nabycie to jest dokonywane do magazynu Wnioskodawcy, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, a więc nie następuje do składu podatkowego (Spółka podała, że nie prowadzi składu podatkowego). Oznacza to, że Spółka dokonuje czynności opodatkowanych akcyzą w myśl art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy. Natomiast sprzedaż wyrobów akcyzowych, znajdujących się w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kg, jest czynnością, która następuje po wcześniejszym nabyciu wewnątrzwspólnotowym.

Przy tym do czynności przedstawionej przez Spółkę nie odnoszą się przepisy art. 89 ust. 2 pkt 4, 5 i 8 ustawy, pozwalające na zastosowanie stawki akcyzy 0 zł w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego. Nabycia nie dokonuje zużywający podmiot gospodarczy, jak wymaga tego art. 89 ust. 2 pkt 4 ustawy. Nabywane wyroby będą bowiem sprzedawane w stanie niezmienionym, a nie zużywane przez Spółkę. Nabycie nie jest dokonywane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, niezbędnej dla zastosowania art. 89 ust. 2 pkt 5 ustawy. Wreszcie nabycia nie dokonuje osoba fizyczna, w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe (czego dotyczy art. 89 ust. 2 pkt 8 ustawy).

Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że wskazane przez Spółkę wyroby akcyzowe o kodzie CN 2711 13 97, wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, nabywane wewnątrzwspólnotowo poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, znajdujące się w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kg, nie będą objęte stawką akcyzy wynoszącą 0 zł na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy. Regulacje zawarte w art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy, przewidujące stosowanie zerowej stawki akcyzy dla wyrobów energetycznych, o których mowa w tym przepisie, przeznaczonych do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów, mają zastosowanie w przypadku wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W konsekwencji nabycie wewnątrzwspólnotowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, opisanych we wniosku wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2711 13 97, wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujących się w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kg, będzie opodatkowane stawką 1822,00 zł/1000 litrów, zgodnie z art. 89 ust. 2e ustawy.

Odnosząc się do przedstawionej przez Wnioskodawcę argumentacji należy zauważyć, że przepisy dotyczące stosowania zerowej stawki akcyzy do wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, należy interpretować łącznie (w tym w powiązaniu z przepisami dotyczącymi przemieszczania wyrobów i przepisami dotyczącym powstania obowiązku podatkowego). Łącznie tworzą one bowiem spójną i logiczną całość, ustanawiając kompleksowe zasady dotyczące zastosowania zerowej stawki akcyzy na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach. Zatem stawce zerowej podlegają tylko ściśle wymienione czynności i transakcje, których przedmiotem są wyroby energetyczne nieprzeznaczone do celów opałowych i napędowych.

Powyższa ocena Organu wynika nie tylko z treści samych przepisów, ale i z ugruntowanego orzecznictwa w ww. zakresie, w którym m.in. wskazano: „Przyjęte przez ustawodawcę rozwiązanie w istocie oznacza, że aby skorzystać z przepisu art. 89 ust. 2 pkt 7 u.p.a., Skarżąca musiałaby nabyć wyroby ze składu podatkowego już we wskazanych opakowaniach jednostkowych i następnie przeznaczając je do sprzedaży detalicznej korzystałaby z zerowej stawki podatkowej.” (por. wyrok WSA w Krakowie z 17 listopada 2016 r., sygn. akt I SA/Kr 1092/16 w pełni potwierdzony wyrokiem NSA z 17 września 2019 r., sygn. akt I GSK 262/17).

Natomiast odnosząc się do przywołanego przez Wnioskodawcę w stanowisku własnym wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 23 sierpnia 2022 r., sygn. akt I SA/Gd 216/22, należy zauważyć, że został on uchylony przez Naczelny Sąd Administracyjny orzeczeniem z 21 marca 2023 r., sygn. akt I FSK 2025/22. Jak zauważył NSA w przywołanym wyroku: „Art. 89 ust. 2 pkt 7 u.p.a., przewidujący stosowanie zerowej stawki akcyzy dla wyrobów energetycznych, o których mowa w tym przepisie, przeznaczonych do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów, ma zastosowanie w przypadku wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W konsekwencji w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowych wyrobów energetycznych w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze 5 kilogramów, przeznaczonych przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą do sprzedaży detalicznej nie będzie uprawniał do zastosowania zerowej stawki akcyzy w oparciu o art. 89 ust. 2 pkt 7 u.p.a.”.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 2 jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

      Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2651, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

      Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

      Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 259; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

  - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.